REALNA KRITIKA ILI JEFTINA POLITIKA? Evo zašto je 'Robin Hood' najbolje što se dogodilo Dubrovniku izvan sezone

Autor: Ivona Butjer Autori fotografija: DLJI/DD
Odabrati filmski turizam ili kulturu?

'Robin Hood' je napustio Grad fizički, ali se o njemu još uvijek naveliko priča, posebno kroz predizbornu kampanju koja je krenula kad se taj pojam vrlo često koristi za prozivanje političkih oponenata. Kao da je to bio prvi put kad je bokun Straduna bio zatvoren za potrebe produkcije.

Pa ipak, ne tako davno, bokun Straduna je bio zatvoren, i to usred turističke sezone i nitko se nije bunio, osim nekolicine ugostitelja koji su tvrdili kako bi im izvođenje predstave zbog kojih su kafići morali stišati muziku moglo ugroziti zaradu. Dogovor s Gradom je postignut, a 'Kafetarija' je uspješno izvedena u sklopu Ljetnih igara. U srcu sezone, ispred Sponze. I gotovo nitko se nije bunio.

Usporedbe radi, 'Kafetarija' se izvodila u srpnju i kolovozu kad je prostor ispred Sponze, u srcu sezone, korišten za potrebe izvođenja predstave. Trajalo je to 20-ak dana, uključujući i probe. S druge strane, 'Robin Hood' se snimao 15 dana, i to krajem veljače i početkom ožujka, dakle izvan turističke sezone.

'Kafetarija' i 'Robin Hood' mogu se usporediti gledajući ova dva projekta i kroz financijsku prizmu. U 'Kafetariju' je Grad uložio značajna sredstva, dok u projekt 'Robin Hooda' nije uložena ni lipa javnog novca. Dakle, 'Robin Hood' je za građane Grada bio besplatan projekt, dok su u 'Kafetariju', putem proračuna, uložena značajna sredstva. Osim toga, svi građani koji su htjeli pogledati 'Kafetariju' morali su kupiti kartu za predstavu, što je dodatni trošak koji je išao iz njihovih džepova. Po pitanju zarade, ona za Grad ne postoji, kad je riječ o 'Kafetariji', dok se prihodi od filma mogu mjeriti u desecima milijuna kuna. Osim toga, objave iz Dubrovnika koje su na društvene mreže postavljali poznati glumci poput Oskarovca Jamie Foxxa besplatna su promocija za Grad koje je vidio ogroman broj ljudi, a fotografije sa seta objavili su vodeći filmski mediji i stranice. Promocija će se svakako nastaviti i kroz film u kojem bi Vizure Dubrovnika mogle biti itekako prepoznatljive jer nije riječ o SF filmu kod kojih se obično dodaju posebni efekti u postprodukciji. Također, dolazak Jamie Dornana, jednog od trenutno najpopularnijih svjetskih glumaca koji ima ogromnu bazu obožavatelja, svakako je promocija sama po sebi.

Zbog 'Robin Hooda' brojni su privatnici zadovoljno trljali ruke. Vlasnici pojedinih trgovačkih objekata zarađivali su i preko 50 tisuća kuna za dva tjedna snimanja filma, što zasigurno ne bi mogli zaraditi izvan sezone od svog poslovanja. Od 'Robina Hooda' nisu samo zaradili vlasnici objekata na Stradunu, nego i građani, što je vjerojatno najbitnija činjenica, i to izvan sezone, dok su vrata turističkih i ugostiteljskih objekata u kojima mnogi od njih rade još uvijek zatvorena. Oko tisuću Dubrovkinja i Dubrovčana je statiralo, a neki od njih su i radili na filmu, tako da se ta brojka kreće oko 1 300 ljudi odnosno dubrovačkih obitelji koje su zaradile od filma.

 S druge strane, privatnici su zbog 'Kafetarije' pretrpjeli određeni gubitak s obzirom na to kako nisu dobili naknadu zbog postavljanja predstave, a građani nisu imali priliku za zaradu.

Bez obzira na navedene usporedbe, jasno je kako je Gradu potreba kultura, ali i zarada te turistička promocija. Grad Dubrovnik je grad koji ogroman novac izdvaja za kulturu, prema čemu se svrstao u sam vrh hrvatskih gradova koji o toj oblasti brinu. Tako se za kulturu iz proračuna Grada izdvaja petina sredstava ili oko 100 milijuna kuna. I zapravo to nije ništa čudno! Ljetne igre su jedan od najvrjednijih i najprepoznatljivijih obilježja Dubrovnika, dio tradicije, te kao takve zasigurno zaslužuju posebno mjesto u životu Grada.

S druge strane, Grad je tijekom posljednjih godina bio domaćin poznatim filmskim produkcijama koje su, osim 'Robin Hooda', snimale 'Ratove zvijezda', planetarno popularnu seriju 'Igra prijestolja', ali i filmove koji su se u Indiji, gdje je 'bolivudska' kultura itekako popularna, pozicionirali među najgledanije.

Odabrati filmski turizam ili kulturu? Oboje, jer nitko ni ne tjera biranje! Dubrovnik je pokazao kako u njemu ima mjesta i za jedno, i za drugo. Jednako kao što je legendarna 'Kafetarija' kao dio kulturološke tradicije Grada uspješno izvedena, tako je uspješno snimljen i 'Robin Hood' koji je Gradu donio brojne prednosti, promociju i zaradu. Toga su, očito, svjesni i građani jer se preko 70 posto njih u anketi Dubrovačkog dnevnika izjasnilo kako podržavaju snimanje 'Robina Hooda' na Stradunu. 

DLJI/DD

comments powered by Disqus

Popularni Članci