INVESTICIJE I U DUBROVNIKU Turistička strategija planira velika zapošljavanja, neće se moći bez uvoza kadrova?

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Olja Ljubišić
Iako su se, nakon lanjske panike, turističke kompanije pa i javni sektor za ovu godinu mnogo snažnije mobilizirali da na vrijeme pronađu kadrove, situacija na terenu i dalje je vrlo neizvjesna. Konobari, sobarice, kuhari, recepcioneri, animatori, pomoćni radnici, skupljaju se poput sitniša za kavu, svaki je važan. Radi se na mnogo frontova, od sajmova, oglasa, medijskih kampanja, potraga kroz agencije do korištenja društvenih mreža i ostalih modernih kanala kojima poslodavci nastoje doći do potencijalnih radnika.

Samo hotelima, a ove godine na tržištu ih je pedesetak više nego lani, u 2017. treba najmanje 20 tisuća radnika, najviše sezonaca, ali i stalnih, i ta će se brojka kroz par sljedećih godina udvostručiti ako se ostvare planovi za rast investicija u turizmu. U hrvatskom turizmu naime paralelno se odvijaju dva snažna procesa koji jedan drugom ne pomažu, a to su porast ulaganja u izgradnju hotela i kvalitetu, uz istodoban snažan trend iseljavanja kadra koji se prijašnjih godina angažirao upravo na tim poslovima. Opravdano je zapitati zašto je to došlo kao iznenađenje, s obzirom na to da se znalo da ulazak u EU otvara tržište rada, a snažno se na svim razinama radilo na porastu investicija. Štoviše o tisućama novih radnih mjesta piše se i u turističkoj strategiji do 2020. Hrvatska je unatoč tome zakasnila odgovoriti na pitanje otkud će smoći radnike, kako mobilizirati nezaposlene, obrazovati mlade, poticati ih na nomadski način života na koji nisu navikli.

Da bi se riješio problem, potrebna je akcija na nekoliko razina. Kratkoročno, s postojećeg tržišta rada povlači se sve upotrebljivo, uključujući i kadrove koji su spremni na prekvalifikaciju i edukaciju. I to se ovih dana zahuktalo. Istodobno, poslodavci se više trude u poboljšanju uvjeta za radnike, od gradnje novih smještajnih kapaciteta za sezonce, do uvođenja programa za napredovanja, pa čak i porasta plaća, koje su u ovim djelatnostima niže od državnog prosjeka. Sljedeća razina, koja je poslodavcima znatno prihvatljivija i predstavlja dugoročno rješenje, je stručno i ciljano osposobljavanje točno onih kadrova koji su im potrebni, uz jedinstvene nastavne programe. To se  planira kroz buduće centre kompetencije, za koje je na raspolaganju novac fondova EU. Od toga se mnogo očekuje, no svi planirani centri neće zaživjeti prije 2020. godine, i pitanje je kako premostiti to razdoblje. Opcija koju poslodavci sve ozbiljnije zagovaraju, ali rijetko javno o tome žele govoriti, je uvoz radne snage iz zemalja izvan EU, koju vlasti i dalje ne planiraju dozvoliti, no pitanje je koliko dugo ćemo moći bez toga. Nemoguće je procijeniti koliko je radnika od spomenutih 20 tisuća dosad prikupljeno, jer se brojke razlikuju na dnevnoj bazi. no, recimo da su hoteli ovih dana na pola puta da se ekipiraju. Do kraja veljače trajao je sedmodnevni online sajam poslova u organizaciji portala MojPosao, na kojem su se predstavila 33 poslodavaca te dva centra za edukaciju. Kako su nas izvijestili s portala, sajam je posjetilo stotinjak tisuća tražitelja posla koji su se mogli prijaviti na gotovo 200 oglasa za posao, a prikupljeno je oko 8 tisuća prijava za posao. Maja Mahovlić iz odnosa s javnošću portala MojPosao ističe da su jako zadovoljni odazivom, pogotovo stoga što se radi o prvom takvom sajmu. “Posebno je dobra činjenica da je velik broj posjetitelja koristio opciju chata s poslodavcima, gdje su mogli provjeriti detalje rada i pitati sve drugo što ih zanima. Na taj način je zapravo odrađena i neka vrsta predselekcije, što znači da je i kvaliteta samih prijava veća jer su se na oglase prijavljivali oni kandidati koji doista imaju sve potrebne informacije i temeljem njih zbilja žele raditi u sektoru turizma”, kaže Mahovlić. Portal je paralelno odradio i mini istraživanje o zapošljavanju u turizmu, u kojem je sudjelovalo 300 ispitanika, većinom već iskusnih u turizmu. Pokazalo se da je čak 38 posto taj posao radilo u pauzi između stalnih poslova, odnosno u trenucima kada nisu mogli naći stalni posao, četvrtina je sezonskim poslovima punila džeparac za vrijeme školskih praznika, a tek trećina se zaposlila s namjernom da ostanu za stalno, jer im je to struka.

U razradi kadrovske politike, čini se, najdalje je otišla Valamar Riviera, koja će u ovu sezonu ući s 5300 radnika, 450 više nego prethodne godine.

Od toga je čak oko 4000 sezonaca, a u tijeku je otvoren natječaj za oko 1200 radnih mjesta u svim destinacijama u kojima Valamar posluje, od Istre do Dubrovnika.  Kad su u pitanju stalni sezonci, oni će ove godine činiti čak četvrtinu od ukupnog broja sezonskih mjesta. Lani su predstavili novi program Valamar +3 koji stalnim sezonskim radnicima garantira minimalno 9 mjeseci rada u godini, cjelogodišnji staž i prihode te garanciju za rad u naredne tri turističke sezone.  “Također, oni su uključeni u programe nagrađivanja, promocija, edukacija i razvoja karijere, a osiguravamo im i preventivne sistematske preglede. Stabilan ugovorni odnos ujedno im omogućava rješavanja kreditnih i drugih financijskih potreba kod banaka partnera Valamar Rivijere po povoljnijim uvjetima. Institut stalnog sezonca je iznimno važan za turistički sektor jer su stalni sezonci dugoročna i kvalitetna radna snaga koja je ključna za daljnji razvoj turizma”, kažu u Valamaru te ističu da su njihovi radnici lani imali li 29% veću plaću od prosjeka turističkog sektora u Hrvatskoj. “Razvili smo 17 različitih programa nagrađivanja koji se odnose na sezonske i stalne radnike, a kontinuirano ulaganje u razvoj i edukaciju naših zaposlenika, važno je za privlačenje i zadržavanje kvalitetne radne snage”, ističu u kompaniji koja gradi tri objekta za svoje sezonce. Valamar Staff Residence niče u Dubrovniku, na otoku Krku i Rapcu, a radnicima će osim soba biti na raspolaganju i zabavni sadržaji poput teretane na otvorenom i sobe s video igricama. Karisma Hotels Adriatic, kompanija u čijem sastavu za sad posluju tri hotela/resorta, a od sljedeće godine tu će biti i novi resort na mjestu Hotela Plat, do sada su osigurali 80 posto potrebne radne snage za 2017. I oni educiraju vlastiti kadar. “Uz formalno obrazovanje, ono što je svakako dodatna i poželjna prednost kandidata jest radno iskustvo u visoko kategoriziranim hotelima, no jednako tako i otvorenost prema stvaranju vrhunskog doživljaja za naše goste.

Cijeli tekst pročitajte OVDJE.

Popularni Članci