GENERALNI DIREKTOR DAVOR TREMAC 'Uberom se na obali samo ove sezone vozilo gotovo pola milijuna turista, većinom s lokalnim vozačima'

Autor: Lucija Komaić Autori fotografija: LK
Generalni direktor Ubera za jugoistočnu Europu Davor Tremac ovih dana boravi u Dubrovniku. 

Bila je to idealna prilika za razgovor o poslovanju i planovima Ubera. U intervjuu za Dubrovački dnevnik, Tremac je kazao nešto više o poslovanju Ubera, Zakonu o liberalizaciji autotaksi tržišta, planovima za budućnost, prilikama u Dubrovniku kad je u pitanju autotaksi djelatnost, kao i o novim dostupnim uslugama. 

Razgovarala: Lucija Komaić

Jeste li zadovoljni rezultatima poslovanja Ubera u Dubrovniku?

Jako smo zadovoljni poslovanjem u cijeloj Hrvatskoj, od 2016. smo u konstantnom rastu i to pokazuje kako postoji potreba za unaprjeđenjem ove vrste usluge na tržištu. Ne bismo bilježili ovoliki rast i broj vožnji kad na tržištu ne bi bilo potrebe za tim. Dubrovnik je posebno zanimljiv jer je izuzetno turistički Grad. 

Prema našim podacima za prošlu sezonu, tijekom ljetnih mjeseci, Uber je na obali zabilježio oko 190 tisuća vožnji stranih turista. Ako računamo da turisti uglavnom putuju u grupama, odnosno da je u svakom automobilu bilo prosječno dvoje, troje putnika, dolazimo do podatka da je Uber na obali samo ove sezone prevezao pola milijuna turista, što su impozantne brojke.    

Koliko imate partnera vozača u gradu?

Moram naglasiti kako su svi vozači samostalni poduzetnici koji  se moraju pridržavati svih prometnih propisa i djelovati prema Zakonu koji jasno regulira koliko sati smiju voziti te se prema tome uključuju i isključuju s naše platforme. Mi u bazi imamo oko 4000 aktivnih vozača, koji voze svaki mjesec i oni su raspoređeni u cijeloj Hrvatskoj. Od toga više od pola vozi u Zagrebu, a ostali diljem zemlje. 

Dođe li većina njih tijekom sezone na obalu, a samim time i u Dubrovniku, a što se spominje kako jedan od uzroka gužvi? 

Zapravo i ne. Mi smo radili ankete među našim partnerima vozačima, između ostaloga i kako bi došli do podataka otkud oni dolaze te se pokazalo kako je u Splitu preko 90 posto vozača iz Splita, a u Dubrovniku 85 posto vozača iz Dubrovnika, tako da ta teza kako u Dubrovnik stigne velik broj vozila izvana i kako su oni uzrok gužve ne drži vodu. Razlog je negdje drugdje. 

Mi primjećujemo da se van sezone puno više vozača koji žive na obali preseli u Zagreb i voze tamo cijele godine, gdje ima potražnje, dok je na moru to izrazito sezonalan posao. Tako da mi u stvari vidimo onaj kontra efekt, da se vozači s mora sele u Zagreb, a ne obratno. Vozači koji su u Zagrebu imaju posla cijele godine podjednako. Nemamo veliku fluktuaciju s  Zagreba prema Dubrovniku, Splitu ili Rijeci, nego upravo suprotno.

LK

Ali gužve u Dubrovniku i dalje ostaju kao problem, tijekom sezone postoje dani kada jednostavno promet uopće ne funkcionira. To otežava poslovanje i samih taksija, odnosno Ubera.

Mislim da uzrok problema nije u taksiju. Gužve u Dubrovniku i Splitu nisu zbog taksija, nema logike da budu. Dubrovnik je mali grad s malim brojem prometnica na veliki broj ljudi. Vidjeli smo podatak Prometnog fakulteta, koji je iznesen nedavno na jednom panelu, kako su mjerili promet u Dubrovniku i Splitu preko ljeta te su ustanovili da od ukupnog broja vozila na cestama, ispod 20 posto se odnosi na taksi. A velika većina tih taksista ima  dubrovačke ili splitske registracije. Znači, od tih 20 posto vozila koja su taksi, tek 2 do 3 posto otpada na vozila koja nisu iz Dubrovnika.

Kruzer kad dođe u Grad dovede par tisuća ljudi, koji idu u Grad autobusima.  U jedan autobus stane 50 ljudi, što znači kako u tom trenutku imamo više desetaka autobusa na prometnicama. Na cesti je također veliki broj automobila koji kruže kako bi pronašli parking kojeg nema, oni također stvaraju gužvu. Taksi vozilo po logici smanjuje gužvu jer je cijelo vrijeme u pokretu, ne traži parking, a preveze veliki broj ljudi. 

Ipak, je li liberalizacijom taksi tržišta došlo do toga da je previše taksija na cestama?

Vidimo da i dalje postoji dodatna potražnja za vožnjama, sve više ljudi traži prijevoz, što znači da bi, kad ne bi bilo dovoljno taksija, ti ljudi tražili neki drugi način prijevoza. Uzeli bi rent'a'car što bi dodatno stvaralo gužvu. Ponosni smo na taj rezultat, ne samo zbog brojki, nego i zbog doprinosa hrvatskom turizmu.  Naše je istraživanje pokazalo i da više od 95 posto turista koji koriste Uber već imaju instaliranu aplikaciju od ranije, što znači da se oni koji dođu u našu zemlju osjećaju sigurno jer znaju kako će se tu kretati kroz gradove uz uslugu na koju su navikli kod kuće, tako da je to jedan dio hrvatske turističke ponude koja se njima sviđa. 

Vaše poslovanje dodatno je omogućio i Zakon o liberalizaciji taksi tržišta, no njega najviše kritiziraju gradonačelnici Dubrovnika i Splita, koji zahtijevaju izmjene tog zakona u odnosu na središta u kojima se nalazi baština zaštićena UNESCO-m. 

Zakon je izglasan prije godinu i poli vjerujem da će takav i ostati. Dobar je zato što je ustvari liberalizirao taksi tržište i omogućio spajanje  dvije kategorije, odnosno taksi usluge, koja je bila zatvorena kategorija, nitko nije novi mogao ući u to tržište, dok su druga kategorija sami vozači. To se pokazalo dobrim jer podaci Ministarstva prometa govore da se broj zaposlenih uduplao od donošenja zakona i vidimo da je cijena pala u odnosu prije tog zakona i da su ljudi zadovoljniji. 

Čitali smo studiju napravljenu metodom ispitivanja mišljenja građana, koju je napravila Digitalna Hrvatska, o učincima liberalizacije i tamo piše kako gotovo 90 posto ljudi podržava liberalizaciju jer je donijela pouzdaniji i sigurniji prijevoz te niže cijene. To je potvrda kako je odluka Vlade bila ispravna. Vidjeli  smo također zadnjih godinu dana da su i druge države u našem okruženju uvele ovaj model. Imamo sada Rumunjsku koja je sličan Zakon izglasala, imamo Poljsku, Slovačku i Češku. I u tim zemljama će biti vrlo slično uređeno taksi tržište, uz neke drugačije stavke koje se odnose na licenciranje vozača, ali sukus je to kako se radi o istom tipu zakona.

LK

Sigurno ste upoznati s mjerama koje provodi gradska uprava s ciljem rasterećenja prometa. Zadnja je uvedena zabrana prometovanja za taksi vozila Ulicom branitelja Dubrovnika iz smjera Doma zdravlja prema Pilama, kao opcija se spominje i prometovanje oko povijesne jezgre isključivo za vozila na električni pogon. Je li Uber spreman na takve mjere?

Kao što sam već pojasnio, mislim da uzrok gužvi nije u taksiju, nego da ga treba potražiti negdje drugdje, ali kakva god da je odluka, naši vozači je moraju poštovati. 

U kakvom ste odnosu s gradskim vlastima u Dubrovniku? Jeste li u kontaktu s gradonačelnikom Frankovićem?

Kad smo 2016. stizali na obalu, obišli smo sve gradove, gradonačelnike, predstavili smo im našu uslugu, objasnili smo kako funkcionira, što im donosi i od tada smo u kontaktu sa svim lokalnim vlastima.

Zasigurno vam je važno da su vozači profesionalni jer često čujemo negativnu kritiku na vozače koji prevoze putnike poput primjerice da ne poznaju dovoljno grad, da su neljubazni... Koja je prosječna ocjena partnera vozača u Dubrovniku? Jeste li neke od partnera vozača isključili zbog loših ocjena?

Naš sustav ocjenjivanja se ustvari pokazao jako dobrim jer korisnik ocjenjuje vozača i vozač korisnika, a mi svaku vožnju pratimo u realnom vremenu.. Naša brzina reagiranja na bilo kakav upit je dobra, upiti ili problemi se riješe unutar jednog dana. Kad god dođe do neke neugodne situacije možemo brzo reagirati i po potrebi isključiti vozača na nekoliko dana ili trajno,  što i radimo.. Mislim da vozači vrlo dobro znaju da ih korisnici ocjenjuju. 

No ocjenjivanje je isto vrlo vezano uz kulturu. U Hrvatskoj ljudi često daju peticu iako možda nisu najzadovoljniji tom vožnjom. A imamo primjer iz Dubaija, gdje ljudi daju dvojke i kad je sve savršeno. Jednostavno je takva kultura. Bio je super, ali dvojka. 

Možda smo istraumatizirani iz naših škola s lošim ocjenama. Znači da to nije toliko relevantan faktor za točne procjene vozača?

Više mjerimo trend i promjene, jer to baš ovisi o kulturi naroda. Ljeti se čak mijenjaju ocjene ovisno o tome tko ocjenjuje, iz kojeg podneblja turisti dolaze. Britanci, Amerikanci, Francuzi, svi imaju različitu kulturu i za istu situaciju neće dati istu ocjenu. Relevantno je kad uspoređujemo iz tjedna u tjedan ili u odnosu na jednog vozača, raste li mu ocjena ili pada. 

Funkcionira li usluga Uber Boat i hoće li biti dostupna i sljedeće sezone? 

Uber Boat je bila hrvatska inovacija, to je smislio hrvatski tim i pustio u pogon. U 2017. kad smo najavili i lansirali ovu uslugu u oko 400 medija iz cijelog svijeta je pisalo o tome, o Uberu i našoj zemlji. Došao je New York Times, Reuters, Metro... Pisali su o iskustvu vožnje, ali i o ostalim temama, gdje su bili i što su radili. Jako dobro smo ispromovirali i hrvatski turizam, ne samo našu uslugu. A ona se pokazala jako dobra, kao dodatna ponudu prijevoza po moru, ne samo za poći do nekog otoka, već da ljudi mogu uživati, uzeti  gliser na pola ili cijeli dan te doći do nekih plaža do kojih inače ne bi došli. 

LK

Funkcionira li u praksi?

Funkcionira, doduše samo tijekom sezone kad je lijepo vrijeme. To su sve gliseri, a ne veliki brodovi. Dostupni su od lipnja do kraja kolovoza, kad vrijeme to dozvoljava. Sada čak i Lisabon razmišlja o uvođenju slične usluge. 

Koji su vam planovi za Dubrovnik i ostale gradove duž jadranske obale po pitanju širenja i poboljšanja usluge?

Svake godine planiramo nova iskustva tako da i ove godine gledamo što još možemo napraviti, gdje se još možemo proširiti, vidimo da još uvijek ima prilika za rast u Hrvatskoj i to ćemo iskoristiti. 

U svijetu se širimo po raznim uslugama, sad su aktualna lansiranja usluge najma električnih bicikala, električni romobili, dostava  hrane, ušli smo u Europu s platformom za prijevozom tereta pred par mjeseci, tako da ima puno stvari koje radimo globalno, a za Hrvatsku ćemo na vrijeme izvijestiti javnost. 

Odnedavno je dostupna nova usluga, Uber Comfort? 

To je usluga koja omogućuje korisnicima da naruče veće vozilo, s najbolje ocijenjenim vozačima s iskustvom u vožnji, sebi daju preferenciju vožnje, žele li toplo ili hladno, razgovor ili ne s vozačem. To je napravljeno radi ljudi koji na primjer idu na aerodrom i žele veći automobil ili kad idu na poslovni sastanak za koji se pripremaju i treba im tišina. Hrvatska je prva u Europi gdje smo lansirali tu opciju izbora. Vidimo dobre rezultate zasad i zadovoljstvo s tom uslugom. 

Koriste li ljudi tu novu opciju? 

Upravo sam je i sam isprobao u Dubrovniku, super funkcionira. 

Što ste precizirali u svom zahtjevu?

Zatražio sam Comfort i razgovor tako da smo se baš lijepo ispričali tijekom vožnje, koja je bila baš ugodna. 

LK

Popularni Članci