Novi direktor Sanitata Tomislav Tabak: 'Zarada nam nije prioritet nego služenje Gradu i građanima'

Autor: Aida Čakić Autori fotografija: Aida Čakić
Komunalno poduzeće Sanitat Dubrovnik nedavno je dobilo novog direktora.

Nakon dolaska nove vlasti na čelo grada promijenjena je upravljačka struktura u gradskim komunalnim poduzećima. Tako je kao v.d. direktora Sanitata, nakon HNS-ova Vedrana Kunice, imenovan Niko Kapetanić, no već mjesecima ime Tomislava Tabaka spominjalo se kao izglednog direktora budući da je bio Kapetanićev zamjenik. Tako je ovaj rođeni Splićanin, blizak Dubrovačkoj stranci, nedavno imenovan na čelno mjesto Sanitata.

U razgovoru za Dubrovački dnevnik Tabak se osvrnuo o zatečenom stanju u ovom gradskom poduzeću i projektima koje planira u budućnosti.

Vaše imenovanje nije bilo iznenađenje već se zapravo mjesecima spominjalo kako ćete biti direktor Sanitata kao dio rezultata dogovora i suradnje između HDZ-a i Dubrovačke stranke. Je li dolazak političkom linijom na neki način vaše sposobnosti stavio u drugi plan?

- Svaka stranka na izborima se borila idejama, te samim time preuzima i odgovornost u upravljanju u određenim trgovačkim društvima koje ima u svom vlasništvu. No, ja nisam imenovan bez referenci. Zbog mog dugogodišnjeg iskustva na rukovodećim pozicijama, Željko Raguž i Dustra su me predložili za direktora društva, što je prihvatila i nova gradska uprava. Prihvatio sam odgovornost zato što mi je obitelj u Dubrovnik, a zbog prijašnjeg posla sam često bio po više tjedana van grada.

Radili ste u Agrokoru, točnije u Tisku kao regionalni direktor. Kako vam se čini razlika u privatnom i javnom sektoru?

- U Tisku sam proveo devet godina na rukovodećim pozicijama, prvo kao direktor poslovnice Dubrovnik, a zadnje dvije godine kao regionalni direktor od Novalje do Konavala. Ukupan broj djelatnika koje sam vodio je preko tisuću, a u ljetnim mjesecima oko 1300. Konkretna razlika je što sam se ranije bavio samo s tri djelatnosti – maloprodaja, logistika i računovodstvo, a sada u Sanitatu imam znatno manji broj djelatnika, ali ukupno šest djelatnosti koje posebno zahtijevaju različite pravilnike. Nevjerojatno mi je kada netko uspoređuje privatni i javni sektor i zaključi da se u javnom ništa ne radi, a po mom mišljenju se čak i više treba raditi. No, svakako odgovornost je uvijek prisutna.

Aida Čakić

Hoćete li prenijeti neka znanja i ideje stečene u privatnom sektoru na poslovanje u Sanitatu?

- Izrađujemo detaljne pravilnike i želimo uvesti što je uobičajeno u privatnom sektoru, a to je  da se točno zna tko što radi i na koji način. Sve djelatnosti u Sanitatu su zasebno specifične i zahtijevaju različitu pozornost, a ja želim da se obavljaju u najboljim mogućim uvjetima.

Kakvo ste stanje zatekli u poduzeću? Nakon smjene vlasti gradonačelnik je naredio internu reviziju svake gradske tvrtke pa i Sanitata.

- Po dolasku u Sanitat sam se uhvatio u koštac s problemima svih djelatnosti društva, gdje smo trenutno u iznalaženju boljih informatičkih i poslovnih sustava kontrole počevši od parkinga, pa sve do tržnica. Neki djelatnici su dobili nove i dodatne zadatke, a sve u svrhu poboljšanja poslovnih rezultata.  Revizija je napravljena prije moga dolaska, te smo postupili po nalazu revizije u dijelu koji se odnosio na društvo Sanitat.

Ne želite se previše osvrtati na prošlost. Koja je vaša vizija poslovanja?

- Moja vizija je pretvoriti Sanitat u modernu firmu u korak s vremenom i to prvenstveno boljom informatizacijom u kojoj, kao i u svim komunalnim tvrtkama, na prvom mjestu nije zarada nego služenje građanima.

Koji su prioritetni projekti u budućnosti?

- Od budućih projekata na prvom mjestu bih istaknuo dovršenje započetog projekta Smart parking. On je ostao u početnoj fazi, a cilj nam je unaprijediti i implementirati ga na području cijeloga Grada Dubrovnika sve kako bi građani što lakše došli do parkirnog mjesta. To se ne odnosi samo na područje oko povijesne jezgre već i u ostalim dijelovima grada. Tako bi svako parkirno mjesto bilo popraćeno aplikacijom i senzorom, a uz ulične pokazivače građani bi znali gdje mogu naći prazno mjesto. Na primjer ako dolazite u Lapad pokazivač će dati signal da je parking kod hotela Park pun, ali ima slobodnih mjesta kod stadiona. Građani će uštedjeti vrijeme, a i kontrolori će imati bolju kontrolu. Oni inače rade tako da zapaze vozilo, nakon 10 minuta koje su gratis ponovo ga obiđi i ako nije vozač platio parking kažnjavaju ga. Ovako ćemo uz pomoć senzora odmah na licu mjesta znati kada je vozilo parkirano. Mislim da se tako može prihodovati znatno više novaca.

Ipak je smisao i konačni cilj svega zarada.

- Konačni cilj svakog poduzeća treba biti zarada, ali u svrhu služenja građanima. Kada se dovoljno zaradi, novci se preusmjeravaju na ulaganje u bolje tržnice, kvalitetnije deratizacijske mjere, razvoj marketinga Grada Dubrovnik i ostale projekte. Zarada je svrha, ali Gradu to moramo vratiti. Nije nam cilj da Sanitat na računu ima velike iznose već da oni budu na raspolaganju građanima i Gradu.

Sanitat je prije nekoliko godina uveo oglašavanje na javnim površinama. Hoćete li uslugu dodatno unaprjeđivati?

- U prvoj godini poslovanja to se nije isplatilo, ali namjeravamo postaviti neke nove standarde uz reviziju cijena. Za sada smo zamislili platformu koja bi povezivala sva gradska poduzeća tako što bi poslovanje bilo na neki način umreženo jer Sanitat ima najbolje pozicije za oglašavanje. Tu su totemi koje Libertas koristi tako što se može vidjeti kad koji autobus stiže, a planiramo ih dodatno poboljšati aplikacijom da su na usluzi građanima i turistima. Imali bi i besplatan WiFI pa bi se lakše dolazilo do informacija, a ugostitelji i drugi bi se oglašavali.

Aida Čakić

Kakva je situacija sa zaustavljanjem autobusa i kombija na Pilama?

- Sanitat u ime i račun Grada Dubrovnika obavlja isključivo poslove naplate zaustavljanja turističkih autobusa na Pilama i Pločama, a rezultati pokazuju da se isto obavlja uz konstantan rast prihoda Grada Dubrovnika iz sezone u sezonu. Namjeravamo u doglednom periodu, u suradnji s Dubrovačkom razvojnom agencijom, postaviti senzore za autobuse i kamere za prepoznavanje tablica tako da napravimo brži protok autobusa van grada.  Svakako je cilj uvođenje reda koji će uspostaviti Grad, a mi smo tu da naplaćujemo.

Neki građani su dobili spor sa Sanitatom oko naplate parkinga. Možete li pojasniti o čemu je riječ?

- Nakon nedavnih odluka Vrhovnog i Ustavnog suda Republike Hrvatske promijenjena je sudska praksa na općinskom i županijskom sudu, te se predmeti pokrenuti po neplaćenim računima za parkiranje, izdanim do svibnja 2014. godine, vraćeni na sud. Nakon tog perioda sve je u skladu sa zakonom.

Postoji li neko univerzalno rješenje kako dovesti u red parking u Dubrovniku?

- Mi svakodnevno razmatramo nove mogućnosti. Dogovorili smo preuzimanje jednog parkinga u Gružu koji će poći pod našu nadležnost. Znam da je malo parkirnih mjesta oko povijesne jezgre jer za vrijeme turističke sezone svi žele ići na Stradun i to će uvijek biti tako jer zbog strukture terena uvijek nedostaje mjesta. S obzirom na gradsku infrastrukturu teško je nešto napraviti, ali uvijek tražimo nova rješenja. Cilj nam je pregledati sve nerazvrstane ceste i pronaći mjesta gdje bi se mogao staviti parking. Uvjeren sam kako će ranije spomenuta aplikacija olakšati dio posla.

Na neki način u nadležnosti Sanitata je briga za napuštene životinje. U kakvim ste odnosima s Društvom za zaštitu životinja Dubrovnik?

- U suradnji s gradonačelnikom i od moga dolaska u Sanitat mogu reći kako imamo dobar odnos s gospođama Sambrailo koje su predstavnice Društva za zaštitu životinja Dubrovnik. Naime, od početka sam sudjelovao na svim sastancima koje smo imali, a koji su bili vezani za sklonište za napuštene životinje na Žarkovici. Nabavljeno je stotinu kućica i kemijski wc te je promijenjena hrane za pse. Cilj nam je riješiti svaki problem na obostrano zadovoljstvo jer oni rade izvrstan posao i želimo im pomoći.

Što će biti s gradskim tržnicama? Hoće li gruška placa ikad dobiti krov, hoće li stanovnici Mokošici moći kupovati u svom naselju voće i povrće, a stanovnici Lapada dočekati uređenu i oživljenu placu?

- Nismo ušli u projekt oko gruške tržnice koji je bio tu ranije jer mislim da je preskup, a razmotrit ćemo kako je natkriti i riješiti taj problem koji će biti realiziran u  narednom periodu. Po pitanju Mokošice, mislim da je to neisplativ projekt koji za sad neće ići u realizaciju osim ako se s gradonačelnikom ne pronađe neki model. Moj stil poslovanja je "prvo testiraj pa onda uloži". Možemo postaviti nekoliko stolova pa ako se pokaže interes stanovnika krenuti u neki projekt, no do sada se nije pokazalo da ima previše interesa za veliku tržnicu. U Lapadu planiramo otvaranje vrtnog centra jer je tržnica na neki način zamrla i ovaj prostor gdje se mogu kupiti razne biljke, voće i povrće bi je dodatno oživio. Projekt bi ubrzo krenuo tako da početkom ljeta već imamo ono što smo planirali.

Aida Čakić

Kako ste se vi kao Splićanin snašli u Dubrovniku?

- U grad sam došao prvenstveno poslom kao direktor  poslovnice i tu sam već sedam godina. U Dubrovniku sam se oženio, zasnovao obitelj i tako ostao. Zanimljivo je da sam kasnije kao direktor regije ponovo pošao u Split, ali nisam povukao sa sobom ženu i dijete jer sam znao da želim živjeti u Dubrovniku. Prvim dolaskom u grad zaljubio sam se u njega i znao sam da ću se ponovo vratiti pa nisam imao intenciju živjeti negdje drugo, a posao u Sanitatu sam prihvatio prvenstveno zbog obitelji da budemo na okupu jer sam ranije puno putovao.