DUBROVNIK-GRAD OD ZLATA Astronomske cijene zakupa javne površine, isplati li se info pult ugostiteljima i agencijama?

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Tea Stjepović
Ako je suditi po četvornom metru pločnika na Pilama ispred gradskih zidina koje su gradske vlasti iznajmile za više od 400 tisuća kuna godišnje, Dubrovnik je doista grad od zlata. Na tom četvornom metru smješten je informativni pult dimenzija 50 x 50 x 120 centimetara na kojem se turistima nude avanturistički izleti poput vožnje kajakom.

Kada su, prije nekoliko godina, na plaži u parku Pile, svjetski poznatoj iz serije “Igra prijestolja”, smještenoj ispod samih zidina Kraljeva grudobrana, osvanuli narančasti kajaci, brojni Dubrovčani takav su poslovni potez gledali s podsmijehom. 'Pa tko će platiti da po ovoj žezi vesla', komentirali su po njima suludu ideju. No kajaci su vrlo brzo postali hit, a veslačke ture oko gradskih zidina i otoka Lokrum najtraženiji izleti.

Dobar posao

Da posao s kajacima ide jako dobro, potvrdila je i cijena koja je plaćena za štand na Pilama. Koliko dobro, vlasnici naravno ne žele govoriti jer radi se o poslovnoj tajni, no da je kajak u Dubrovniku tražena roba, govori i njihov broj koji se proteklih godina višestruko povećao. O tome najbolje svjedoči morski kanal između Dubrovnika i otoka Lokruma koji je tijekom cijelog dana prepun narančastih kajaka. Kako se može čuti, dnevno se na takvim izletima uprihoduje i do 70.000 kuna, dok se na prodaji jeftinih suvenira po štandovima dnevno zna okrenuti i više od 50.000 kuna. No nisu samo kajaci unosan posao u Dubrovniku koji je tijekom proteklih osam mjeseci posjetilo 2,7 milijuna turista.

Na posljednjem javnom natječaju kojim je Grad Dubrovnik nudio javne površine za deset informativnih pultova na Pilama, ponuđene cijene daleko su nadmašile početnih 80.000 kuna, za razliku od 30 tisuća kolika je bila lani. Najniža postignuta cijena bila je 100 tisuća kuna, a najveća spomenutih 405.200 kuna. Oni koji su najviše ponudili imali su prednost biranja mikrolokacije gdje će postaviti svoj pult na Pilama, preko kojih ovo ljeto dnevno u prosjeku prođe više od 40.000 ljudi. A još lani najveća cijena za korištenje javne površine na Pilama iznosila je 350.000 kuna. No već iduće godine cijene bi se mogle utrostručiti s obzirom na to da je novi dubrovački gradonačelnik Mato Franković najavio smanjenje broja pultova i štandova za čak 80 posto. Naime, Franković je na sjednici Gradskog vijeća krajem srpnja najavio drastično smanjenje korištenja dubrovačkih pločnika.

Restartanje sustava

- Pultovi i banci pretvorili su se u turističke agencije koje kupuju i prodaju sve živo. Turističke agencije moraju ispunjavati neke uvjete, moraju imati voditelja poslovnice, zaposlene. S druge strane netko zakupi tri kvadrata i prodaje sve usluge koje nude sve što vozi, leti, plovi na moru i ispod njegove površine. Smatram da broj barki, štandova, pultova, ali i stolova prešao mjeru i da treba ‘restartati’ sustav - najavio je tom prigodom gradonačelnik. S obzirom na zakon ponude i potražnje, ne treba sumnjati da će već iduće godine u Dubrovniku biti postavljen novi rekord u cijeni najma četvornog metra pločnika.

Jedan od “kajakaša” je i Luka Vidak, koji nam kaže da je rekordnu cijenu za pult platio zapravo njegov brat koji se također bavi avanturističkim izletima. Je li četvorni metar dubrovačkog pločnika precijenjen, nije želio komentirati.

- Ne bih uopće želio bilo što komentirati o štandovima, cijenama i o najavi drastičnog smanjenja njihova broja. Naime, moja obitelj koja se bavi privatnim poslom na svojoj koži najbolje je osjetila moć politike kada javno iznesete mišljenje koje se razlikuje od onog kojeg imaju političari. Mogu samo reći da uvjeti za dobivanja štandova nisu za svakog isti, a često je najam javne površine uvjet za dobivanje koncesijskog odobrenja - kaže nam Vidak. Ni drugi iznajmljivači nisu spremni komentirati visoke cijene najma, no drže da nije pravedno da oni za jedan četvorni metar plaćaju stotine tisuća kuna, dok se primjerice za obližnji kiosk plaća niti 39.000 kuna godišnje.

Uz one na Pilama Grad je ove godine u povijesnoj jezgri ponudio još 12 lokacija za štandove veličine od četiri do šest kvadrata po početnoj cijeni, ovisno o lokaciji, od 22 do 180 tisuća kuna. Koliko je isplativa prodaja suvenira tijekom turističke sezone u spomeničkoj jezgri Dubrovnika govori podatak da je na ovogodišnjem natječaju cijena jednog prodajnog mjesta na javnoj površini dostigla iznos od čak 319.990 kuna. Osim štandova, na licitaciji su bili i prostori za pokretne stalke za izradu, izlaganje i prodaju umjetničkih slika i rukotvorina, a ponuđeni iznosi kretali su se od 7000 do više od 180 tisuća kuna za sezonu.

Jeftinije sladoledarima

Nešto niže cijene ponuđene su za javne površine izvan spomeničke jezgre, namijenjene prodavačima sladoleda, voća, napitaka i slastica. Za ovu ponudu, koja uglavnom zauzima po dva četvorna metra, tražilo se najmanje od šest do 13 tisuća kuna za čitavu sezonu. Za razliku od štandova, gradske vlasti ove su se godine odlučile smanjiti cijene najma javnih površina ugostiteljima, no samo zato što su smanjile i broj stolova kojih je u gradskoj povijesnoj jezgri 1209. Naravno, onih legalnih.

Tako ugostitelji ove godine četvorni metar u prvoj zoni umjesto 310 plaćaju 280 kuna, u drugoj 230, trećoj 170, a četvrtoj 120 kuna mjesečno. Prema podacima iz gradske uprave, iznos najvećega pojedinačnog najma javne površine iznosi 41.888 kuna, što znači da će taj ugostitelj u gradsku blagajnu ove godine uplatiti više od pola milijuna kuna. Da se unatoč viskom troškovima, i to ne samo zbog skupih javnih površina može dobro zaraditi, govori i izvješće Fine za 2016. godinu, u kojem su restorani Nautika, Panorama, Dubravka i Arsenal dubrovačkih tvrtki Global Nautika i Nautika d.o.o. po ostvarenom prihodu i dobiti drugi, odnosno treći u Hrvatskoj, odmah nakon McDonald’sa. Naime na službenim stranicama Fine objavljeno je da je tvrtka Global Nautika lani imala dobit, 11,89 milijuna kuna, a Nautika d.o.o. dobit od 10,11 milijuna kuna, piše Jutarnji.

Popularni Članci