GODINA DANA OD KATASTROFALNE POMORSKE NESREĆE 'Još mi se javljaju stravične slike s gumenjaka, poznavao sam te ljude'

Autor: Ivona Butjer Mratinović
Prošla je točno godina dana od stravične pomorske nesreće koja se dogodila u Koločepskom kanalu koja će ostati zapamćena kao jedna od najvećih hrvatskih nesreća na moru u novijoj povijesti.

Tog kobnog 25. travnja 2017. godine, devet osoba se, nakon pripremanja restorana Bowa za turističku sezonu na otoku Šipanu, u večernjim satima zaputilo prema Dubrovniku, no u Koločepskom kanalu gumenjak koji ih je prevozio sudario se s brodom 'Danče' Lučke kapetanije Dubrovnik koji je bio u akciji hitnog medicinskog transporta prema Mljetu. 

U ovoj nesreći živote su izgubili Alen Perišić iz Dubrovnika, Jele Kobaš iz Velike Gorice i njen sin Danijel, Berislav Bandur, povratnik iz Sydneya koji je boravio u Malom Stonu, i Marina Vuletić iz Dubrovnika, dok se Tomislav Belak iz Šibenika i Bojan Stoiljković iz Mokošice još uvijek  vode kao nestali. Jedini preživjeli s gumenjaka su Viktor Markota iz Rogotina i Velimir Šetka iz Kule Norinske. 

U javnosti su se nedugo nakon nesreće pojavile spekulacije kako je to bio prvi put kako su se s gliserom vraćali po noći jer su se dulje no obično zadržali na otoku. Preživjeli tvrde kako su velike probleme prilikom povratka stvarali i valovi koji ih zapljuskivali, a zbog čega su bili sagnuti u gliseru kako bi se sakrili od mora. 

„Javljaju mi se slike ljudi s tog gumenjaka. Poznavao sam ih. Nije lako kad se javljaju sjećanja, ljudi koji se utapaju, nije lijepo. Bio sam i u ratu, prošao sam sve i svašta, sudjelovao sam u toj groznoj nesreći... Sve to skupa utječe na čovjeka,“ izjavio je nedavno preživjeli Šetka za Dubrovački dnevnik putem telefona.

Tragedija koja je odnijela više ljudskih života i obitelji zavila u crno, nadvila se nad samim Gradom, nad Dubrovčanima koji su suosjećali i koji su bili u šoku zbog stravičnog događaja koji se dogodio. Tadašnja povjerenica Vlade RH za Dubrovnik Nada Medović 28. travnja je proglasila Dan žalosti. Zastave su bile spuštene na pola koplja, lumini su gorjeli na prozorima obiteljskih kuća i ugostiteljskih objekata u Gradu, kulturno-zabavne priredbe su otkazane, a u Katedrali se za stradale i njihove obitelji služila misa. 

O pomorskoj nesreći koja se dogodila danima su izvještavali svi lokalni mediji, brojni vodeći nacionalni mediji, ali i oni regijski. U Dubrovnik je hitno stigao i ministar mora, prometa i infrastrukture Davor Butković koji je izrazio sućut unesrećenim obiteljima te dao prve službene informacije o nesreći.

Događaj koji je šokirao dubrovačku, ali i širu javnost, još nije dobio svoju službenu priču. Okolnosti same nesreće još uvijek nisu razjašnjene niti je utvrđeno kako je do tragedije uopće došlo. Nakon tragedije su se postavljala pitanja oko toga zašto je brod 'Danče' sudjelovao u potrazi za nestalima, ako je i sam sudjelovao u nesreći te je, po nekima, trebao odmah prekinuti s radom te se podvrgnuti istrazi. Drugi napominju kako je spašavanje ljudskih života ipak prioritet. Po Gradu su se jedino mogle čuti različite priče, od kojih se ni danas sa sigurnošću ne može reći koja od njih je točna, a koja sasvim pogrešna, jer se na onu konačnu još uvijek čeka. 


U cilju njenog utvrđivanja početkom kolovoza je Općinsko državno odvjetništvo u Dubrovniku donijelo rješenje o provođenju istrage protiv kapetana broda 'Danče' zbog osnovane sumnje na počinjenje kaznenog djela ugrožavanje posebnih vrsta prometa.


'Postoji osnovana sumnja da je 40-godišnjak 25. travnja 2017. oko 21,20 sati u akvatoriju Koločepskog kanala (u blizini otoka Šipana) kao zapovjednik broda upravljao motornim brodom "Danče" Lučke kapetanije u Dubrovniku, krećući se iz smjera Luke Dubrovnik prema otoku Mljetu, te; suprotno odredbama Pomorskog zakonika, nije poduzeo sve radnje potrebne za sigurnost plovidbe. Osnovano se sumnja da nije vizualno i putem instrumenata na plovilu procijenio rizik sudara s drugim plovilom i nije brodom upravljao takvom sigurnosnom brzinom da bi mogao poduzeti pravilnu i djelotvornu radnju za izbjegavanje sudara, s obzirom na slabu vidljivost zbog noćnih uvjeta plovidbe, jakog jugoistočnog vjetra i valova te karakteristika i ograničenja radarskog sustava motornog broda "Danče" i učinka stanja mora na radarsko otkrivanje i postojanje mogućnosti da mali brodovi ne budu otkriveni radarom na odgovarajućem dometu, olako smatrajući da takvom plovidbom neće izazvati opasnost za život i tijela ljudi i druge plovne objekte. Uslijed navedenog, osnovano se sumnja da nije na vrijeme primijetio gliser-gumenjak koji nije imao nikakvu svjetlosnu signalizaciju pa je došlo do udara prednjeg dijela motornog broda "Danče" u desni bočni dio glisera-gumenjaka,' stoji u objavi DORH-a. 

Popularni Članci