PRIPREME ZA SEZONU Provjerili smo koje će tvrtke u turizmu povećati plaće svojim radnicima

Autor: Aida Čakić Autori fotografija: DD
Posao u turizmu i ugostiteljstvu za vrijeme sezone je zasigurno težak i traži velika odricanja stoga i očekivanja radnika su velika. No, i poslodavci su na mukama jer traže kvalitetne djelatnike za koje, ako ih žele zadržati, moraju izdvoji popriličnu svotu novaca.

Oni sezonski radnici koji su donedavno dolazili na Jadran većinom su se okrenuli mnogo atraktivnijim poslovima u inozemstvu gdje su plaće nekoliko puta veće nego u Hrvatskoj. Turističke tvrtke stoga su se našle u situaciji da moraju podići plaće i poboljšati uvjete svojim radnicima, jer je to jedan od načina kako konkurirati tržištu gdje je teško pronaći kvalitetnog djelatnika. U Ministarstvu turizma jednostavno smatraju kako je to jedini način da turizam opstane, dok se s njima mnogi poduzetnici ne slažu posebno zbog velikih poreza koje izdvajaju.

Tako su hotelijeri početkom sezone već nešto uložili u rast primanja zaposlenika. Iz hotelske grupacije Valamar Rivijera na upit Dubrovačkog dnevnika hoće li povećavati plaće radnicima odgovorili su kako su prošle godine podigli ukupne plaće za 11,5 posto, s naglaskom na osnovna zanimanja u turizmu, a dodali su kako i ove godine planiraju nastaviti s ulaganjima u rast i kvalitetu svojih zaposlenika.

POVEĆANJE PLAĆA U HOTELIMA

"Valamar Rivijera svim svojim djelatnicima jamči minimalno neto primanja od pet tisuća kuna za puni fond sati, a imamo najveće plaće u turizmu i to 27 posto više od prosjeka industrije. Svim sezonskim radnicima koji dolaze raditi iz drugih dijelova Hrvatske osiguravamo kvalitetan smještaj te tri obroka dnevno na trošak poslodavca," naveli su iz Valamara te dodali kako svi zaposlenici, stalni i sezonski, mogu sudjelovati u njihovim programima nagrađivanja, dobivati regrese, stimulacije i dodatne nagrade.

Slično kao i Valamar koji imaju brojne hotele u Dubrovniku, tvrtka Jadranski luksuzni hoteli ima najveću potrebu za ugostiteljskim kadrom i pomoćnim osobljem. Iz ALH navode kako su im najtraženija zanimanja sobarice, pomoćni kuhinjski radnik, konobar, kuhar i spasilac, a također traže i vozače, radnike u praonici, pomoćne kuhare i ostale. I oni svim radnicima osiguravaju besplatan smještaj i topli obrok u hotelu u kojemu rade.

Na upit o plaćama su odgovorili kako su tijekom 2018. godine, pored plaće, radnicima isplaćivali i takozvane ljetne bonuse kroz četiri ljetna mjeseca u ukupnom iznosu od 1600 kuna. Konkretno povećanje plaće u 2019. godini, odgovorili su iz ove hotelijerske kompanije, iznosit će četiri posto u odnosu na prošlu godinu.

"Ove godine odobreno je povećanje ljetnih bonusa na tri i pol tisuće kuna što će biti raspoređeno kroz šest sezonskih mjeseci. Novost je i Uskrsnica u iznosu od 800 kuna po radniku te posebna godišnja nagrada u iznosu od tisuću i pol kuna što ovisi o dužini rada pojedinog radnika u ALH," naveli su dodavši kako pored Božićnice na taj dan daruju bon u vrijednosti od 600 kuna za kupovinu u odabranom trgovačkom lancu. 

Govoreći o povećanju plaća ugostitelji najviše računaju na manja porezna opterećenja koja bi, kako ističu, kroz novac mogli preusmjeriti u primanja radnika.

PROBLEM VISOKOG PDV-A U TURIZMU

Predsjednik Udruge ugostitelja Dubrovnik Ante Vlašić smatra kako su plaće u ugostiteljstvu poprilično visoke.

"Plaće su u prosjeku porasle preko 50 posto u zadnje četiri godine. Mislim da visina plaće nije poseban razlog za ostanak na nekom radnom mjestu, puno je čimbenika poput ugodne atmosfere, želje za radom... Nije sve u novcima iako su primanja u Dubrovniku korektna," kazao je Vlašić naznačivši kako u Dubrovniku u ugostiteljstvu rijetko da netko ima plaću manju od pet tisuća kuna plus poslodavac snosi troškove smještaja, hrane i prijevoza, a dodatno se nagrađuju najmarljiviji.

Vlašić je naznačio kako je motivacija novcem zadnjih godina donijela puno negativnosti u ugostiteljstvu.

"Ljudi vođeni isključivo željom za zaradom počeli su se baviti ovim poslom pa smo doživjeli brojne prekvalifikacije i edukacije. Uzimali smo doslovno ljude s ulice koji nisu imali iskustva i dosta njih taj posao uopće ne voli što ipak poštujem, ali bi onda trebalo otvoriti granice i omogućiti ljudima koji su motivirani da rade," mišljenja je Ante Vlašić koji je istaknuo brojke kada se govori o poreznom opterećenju ugostitelja. Naime, uočio je kako samo dvije države imaju PDV u ugostiteljstvu veći od 15 posto, a to su Srbija i BiH.

"Visoko smo oporezovani i regulirani, a imamo najmanju maržu što nam sužava prostor. Najbolje rješenje bi bila isplata bruto plaće pa da radnici sami odlučuju kako će podijeliti svoj novac. Želja nam je da što veći iznos od bruto plaće završi kod radnika," dodao je predsjednik  Udruge  ugostitelja  Dubrovnik Ante Vlašić.

Vlasnica turističke agencije Dominium i suvlasnica tvrtke za upravljanje nekretninama Dominatto Slavica Grkeš također se bori s pronalaskom djelatnika za sezonu.

"Kako raste broj dolazaka, raste i naš posao. Osim stalno zaposlenih, pokušavamo pronaći načine kako privući sezonske radnike tako da nudimo konkurentnije uvjete, za neke pozicije i smještaj. Iako nismo hoteli, niti približno ne zarađujemo kao oni, nudimo slične uvjete i dosta nam je radnika došlo upravo iz hotela," govori Grkeš te dodaje kako njezina tvrtka okuplja mladi tim ljudi, ali javljaju im se i stariji ljudi pred mirovinu. 

"Sinergija mlađih i starijih je fenomenalna i obzirom da je sezonski posao dosta težak, iziskuje velike napore i dulje radno vrijeme gdje od starijih uvijek možemo nešto naučit, a to su strpljenje, da će uvijek sve biti riješeno i da nitko neće spavati na plaži," kazala je Grkeš dodavši kako su prošlih sezona, osim ljudi iz Grada, imali ekipu iz Slavonije, Zagreba i susjednih država, a svakako dio stalnih radnika im se vraća svake godine.

Ona opisuje posao u turizmu kao dinamičan, a mišljenja je kako bi bilo više stalnih poslova da Vlada odluči spustiti PDV u turizmu na razinu konkurentskih zemalja te da doprinosi na plaću nisu tako visoki.

"Do tad, pokušavat ćemo nuditi uvjete sukladno mogućnostima i raditi na poboljšanju kvalitete kadra," zaključila je za Dubrovački dnevnik vlasnica turističke agencije Dominium i suvlasnica tvrtke za upravljanje nekretninama Dominatto Slavica Grkeš.

Popularni Članci