TRUMP PRIJETI KINI NOVIM CARINAMA Evo gdje je u priči i Pelješki most

Autor: dubrovackidnevnik.hr
Što ili tko povezuje Pelješki most s američkim predsjednikom Donaldom Trumpom? Kinezi! Hrvatske ceste potpisale su 23. travnja ugovor o gradnji Pelješkoga mosta s kineskom tvrtkom China Road and Bridge Corporation.

Večernji list piše kako je Trump uvođenjem carina za kineske tvrtke koje izvoze proizvode u SAD otvorio pravi trgovinski rat između dviju zemalja koji može imati posljedice za cijelo globalizirano tržište.

Pelješki most, dugačak 2,4 km i visok 55 metara s četiri vozna traka, stajat će 2,08 milijardi kuna bez PDV-a (oko 480 milijuna dolara ili 420 milijuna eura, a EU sudjelovat će s 375 milijuna eura bespovratnih sredstava, odnosno podmirit će 85 posto troškova).

Ta svota je neznatna u usporedbi s iznosima u carinskom ratu između SAD-a i Kine. Od 23. kolovoza stupaju na snagu carinska davanja na kineske proizvode u vrijednosti od 16 milijardi dolara, a kineska vlada najavila je protumjere u istom iznosu uvođenjem poreza od 25 posto na uvoz američkih proizvoda.

Trump prijeti Kini novim carinama u iznosu od 200 milijardi dolara bude li Peking na pljusku odgovarao pljuskom. Iznos carine na kineske proizvode tako bi dosegao 500 milijardi dolara, koliko iznosi trgovinski debalans SAD-a u razmijeni s Kinom. Trump je uveo carinu na 818 kineskih proizvoda, a kineska vlada na 545 američkih proizvoda.

Na odluku hrvatske komisije da se prihvati kineska ponuda žalio se austrijski Strabag i talijansko-turski konzorcij Astaldi i Ictas, koji su također poslali ponude. Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) odbila je obje žalbe. Na tvrdnje Strabaga kako kineske tvrtke primaju državne potpore odgovoreno je da strana koja je podnijela žalbu iznosi samo sumnju koju ničim ne dokazuje, piše Večernji list.

Natječajna komisija kinesku tvrtku izabrala je za izgradnju Pelješkog mosta jer je ponudila najnižu cijenu. DKOM je odbio žalbu jer nisu priloženi dokazi. No postavljaju se dva pitanja. Prvo, hoće li Kina Hrvatskoj uzvratiti nekom protuuslugom, odnosno hoće li moći barem s nekim tramvajem, lokomotivom ili brodom ući na kinesko tržište?

Drugo, je li zaista moguće konkurirati s tako niskim cijenama bez državne pomoći? Na oba pitanja odgovara Trump ratom protiv kineskih pokušaja da se uzdigne prodajom svojih proizvoda, a prije svega izgradnjom cesta, pruga, mostova i sl. i tako postane najmoćnija država na svijetu.

Kada geografski i geopolitički položaj te hegemonistički duh želi utjecati na stvaranje povijesti, tada se okreće gradnji važnih prometnica. To se događalo od vremena starog Rima. Studiju o tome kako su ceste koje su izgrađene u doba starog Rima – od Via Appije 312. godine prije Krista kao inicijalnog modela do onih u drugom stoljeću poslije Krista – utjecale na ekonomski razvitak i geopolitiku izradila je ekipa stručnjaka sveučilišta u Kopenhagenu na čelu s profesorom Carl-Johanom Dalgaardom.

Cijeli tekst Silvija Tomaševića pročitajte ovdje.

Popularni Članci