PRIJETI LI HRVATSKOJ NOVI UDARAC Nova europska pravila mogla bi dovesti do poskupljenja automobila

Autor: dubrovackidnevnik.hr
Nakon što se u Europi dva desetljeća potrošnja goriva putničkih vozila mjerila prema certifikacijskom protokolu NEDC (kratica za “Novi europski ciklus vožnje”) s početkom iduće godine na snagu treba stupiti novi protokol WLTP (“Svjetski usklađen postupak testiranja”) kojim Europska komisija, na inicijativu europskog Odbora za okoliš, javno zdravstvo i sigurnost hrane uvodi znatno stroža pravila mjerenja potrošnje goriva i mjerenja emisije štetnih plinova.

WLTP protokolom ta će mjerenja biti realnija od sadašnjih, ali će, po svemu sudeći, rezultirati poskupljenjem novih vozila. Naime, mnoge članice EU, uključujuči i Hrvatsku, oporezivanje novokupljenih automobila određuju prema količini emisije CO2, a budući da će mjerenja prema strožem protokolu WLTP pokazati i veće emisije CO2, time bi se povećale i trošarine na automobile. Stoga se može očekivati pad prodaje novih automobila te veći priljev starih odnosno rabljenih vozila na tržište što bi, prema riječima prometnog stručnjaka Željka Marušića, loše utjecalo i na sigurnost u prometu, piše Net.hr.

Kako ne bi došlo do osjetnog poskupljenja vozila, Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima pri HGK ističe da je korelirani model NEDC 2.0 i na razini EU predložen kao prijelazno rješenje i nužna je mjera za ublažavanje pada prodaje vozila.

"Čak i korelirana metoda NEDC2.0 povećava emisije CO2 u prosjeku za 10 posto, a prema konkretnom izračunu na primjeru Nizozemske to podiže cijenu automobila za 8,5 posto. No, to je i dalje prihvatljivije rješenje koje bi pomoglo da se ublaži udar novih standarda na tržište," poručio je tajnik Udruženja Hrvoje Paver.

Da je riječ o dobrom prijedlogu, smatra i prometni stručnjak Marušić dodajući da se pad prodaje i rast cijena automobila već dogodio.

"Taj prijedlog je dobar, ali pritom sve te korigirane norme trebaju biti otprilike kolike su prije bile ove fiktivne pa da Golf ili Renault Clio košta isto koliko je koštao i prije. Ispada da su sada, recimo, Audiji po ovome postali ekološki štetniji, a nisu nego smo ih samo krivo mjerili. Znači, prije su bili preskupi. Treba uvesti nove norme, ali da pritom automobili ne poskupe. U suprotnom, pojavit će se na tržištu veći broj starih automobila i to će se negativno odraziti na tržište i na sigurnost u prometu,"kazao je Marušić za Net.hr.

On tvrdi da su dosadašnje norme bile nerealno postavljene te da se uvođenjem novog protokola priznaje kako se emisija CO2 dosad krivo obračunavala.

"Ako smo odredili visoku cijenu za nešto što je bilo nerealno nisko, trošarine će biti jednostavno previsoke. Strateška greška je napravljena na razini EU i ona će novim protokolom biti korigirana, ali to ne znači da sada trebamo dizati trošarine. Isti automobili dalje treba imati istu trošarinu jer u međuvremenu nije postao rastrošniji, nego je drugačija metoda mjerenja. Ovako ćemo imati kontraefekt jer će se uvoziti više starih, rabljenih vozila i nastat će kaos. Osim toga, moramo znati da EU donosi takav propis jer štiti svoju autoindustriju. A mi autoindustriju nemamo i nema razloga da dižemo cijenu," smatra Marušić.

Popularni Članci