STALNO SE SUSREĆETE S NJIMA Ove tajne o letenju avionom vjerojatno ne znate

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Goran Mratinović
Bilo da letite jednom godišnje ili jednom tjedno, velika je šansa da i dalje postoje neke pojedinosti oko letenja za koje niste čuli.

 Insider otkriva, a Index prenosi neke tajne kojih je vjerojatno malo tko svjestan.

Maske s kisikom pomoć pružaju svega 15 minuta

Ovo može zvučati zastrašujuće, ali maske s kisikom opremljene su tako da kisik puštaju između 12 i 15 minuta.

Međutim, nema razloga za brigu. Pilotu je obično potrebno manje vremena za spuštanje aviona na sigurnu visinu nego što je maskama potrebno za potrošiti sav kisik. Važno je masku staviti preko nosa i usta što je prije moguće, inače riskirate da se svega 30 sekundi nakon iznenadnog pada tlaka onesvijestite.

Zvukovi koje čujete tijekom leta su zapravo tajni kodovi

Posada aviona obično koristi zvučne signale za komunikaciju i ove poruke najčešće ne sadrže ništa uzbudljivo. One mogu nositi razne informacije – od broja obroka za putnike koji je preostao, do turbulencija koje će uslijediti na ruti.

U rijetkim situacijama, ova "zvona" bi mogla biti signal iz pilotske kabine da se događa nešto nepredviđeno i opasno, ili da će se promijeniti ruta leta.

Tehnički je nemoguće umrijeti tijekom leta

Iako su posade aviona obučene za pružanje prve pomoći, a neke su čak kvalificirane za obavljanje reanimacije, većina letova nema članove osoblja koji su kvalificirani za proglašenje vremena smrti.

To znači da, u pravnom smislu, tehnički ne postoji smrt tijekom leta, jer se vrijeme smrti proglašava tek nakon slijetanja.

No, ako netko umre, najvjerojatnije će biti ostavljen na sjedalu

Ako netko umre tijekom leta, ne postoji posebno mjesto gdje će njegovo tijelo biti smješteno dok avion ne sleti.

U većini slučajeva, preminuli putnik ostat će na svom sjedalu, osim ako na samom letu ne postoji dovoljno slobodnih spojenih sjedala kako bi bio položen. Putnik će u takvoj situaciji najčešće biti pokriven pokrivačem.

Toaleti aviona mogu se otključati izvana

Vanjski mehanizam za zaključavanje koji je najčešće sakriven ispod znaka za zabranjeno pušenje na vratima, nudi mogućnost da se s vanjske strane pristupi elementima u toaletu. Iako se možda čini čudno, ovi elementi se iz sigurnosnih razloga otključavaju izvana.

Možda ne biste htjeli piti vodu iz aviona

Čak i ako niste opsjednuti mikrobima, možda ćete htjeti dvaput razmisliti prije nego što naručite čaj ili kavu u avionu.

Prema testiranju koje je provela Agencija za zaštitu životne sredine 2004. i 2012. godine, voda za piće u više od 10% aviona bila je pozitivna na koliformne bakterije, potencijalno štetne bakterije koje se pronalaze u ljudskom izmetu.

Iako same koliformne bakterije ne predstavljaju ozbiljnu opasnost, one su često pokazatelji da su prisutni drugi opasni mikroorganizmi.

Iako EPA danas zahtijeva da se jednom godišnje testira snabdijevanje vodom u avionu, svaka stjuardesa će vam reći da bi bilo bolje izbjegavati vodu iz aviona.

Zatamnjivanje svjetla ima za cilj pripremiti oči za moguću evakuaciju

Ne, posada vas ne pokušava uspavati kada priguši svjetla u avionu. Zatamnjivanje se vrši tako da su oči putnika već prilagođene tami, u slučaju da nešto pođe po zlu tijekom polijetanja ili slijetanja.

Posada aviona nije plaćena za posao obavljen izvan leta

Posada aviona je plaćena po satu, ali njihova satnica se počinje računati tek kada se vrata aviona zatvore, neposredno prije leta. Isto tako, satnica se prestaje računati čim se vrata otvore nakon slijetanja.

Drugim riječima, vrijeme koje stjuardese potroše na pripremu aviona, ukrcavanje putnika, obavljanje sigurnosnih inspekcija i pomaganje putnicima prilikom izlaska – nije plaćeno.

Mnoge aviokompanije u Europi kompenziraju ovo tako što osoblju leta uplaćuju dodatak na plaću koji je oslobođen poreza.

Smijete tražiti cijelu limenku soka

Neke aviokompanije sok služe u plastičnim čašama. Međutim, u 9 od 10 slučajeva, ako zatražite cijelu limenku, dobit ćete je bez ikakvih dodatnih troškova. Dakle, sve što je potrebno je – pitati.

Kapetan aviona ima velika ovlaštenja

Propisi daju pilotima puno ovlaštenja sve dok su vrata aviona zatvorena. Pilot može nekom putniku izreći određene sankcije, čak i napisati novčane kazne ili spriječiti ulazak putnika u avion ako izgleda bolesno. Pilot je vrhunski autoritet u avionu, i ono što on naredi, mora se ispuniti.

Vaša avionska karta sadrži mnogo skrivenih informacija

Iako tekst na vašim kartama na prvi pogled nema mnogo smisla, on krije mnoštvo zanimljivih i potencijalno uznemirujućih podataka.

Prva dva slova ispred broja leta odnose se na aviokompaniju. Numeracija koja slijedi je zapravo pokazatelj u kojem pravcu će se letjeti. Neparni brojevi označavaju da će se letjeti prema jugu, dok parni brojevi znače let prema zapadu.

Dalje, broj od šest znamenki je referenca za rezervaciju ili zapis o imenu putnika. Ovaj mali kôd se može koristiti na mreži za pronalaženje svega, od vašeg odredišta do vaših godina i podataka o kreditnoj kartici.

Stolići na sjedalima su najčešće najprljaviji u avionu

Stolić koji spuštate kako biste stavili hranu i piće na njega je vjerojatno najprljavija stvar u avionu. Čisti se jednom dnevno, a najčešće tijekom noći kada avion nije u funkciji.

Preporučuje se da putnici sa sobom nose vlažne maramice kako bi obrisali svoj stolić, jer putnici na njemu rade gotovo sve – od slinjenja do mijenjanja pelena.

Posada leta ne smije se zabavljati tijekom pauza

Federalni propisi strogo zabranjuju posadama konzumiranje alkohola i do osam sati prije leta, a pravila aviokompanija još su i stroža.

Članovi posade obično na brzinu nešto prezalogaje i dokopaju se kreveta nakon slijetanja, jer su kazne za one koji budu uhvaćeni u pijanom stanju ili u stanju mamurluka izuzetno velike.

"Možete stići na let i zateći nekoga tko je tu da bi vas testirao. S tim se nije za šaliti", rekla je bivša stjuardesa Shawn Kathleen.

Vaša stjuardesa može biti i vaša babica

Stjuardese nisu samo vaše konobarice na nebu – one znaju mnogo više od toga. Obuka za stjuardesu uključuje brojna tehnička i sigurnosna znanja.

Praktični testovi mogu uključivati i testiranje iz ovih područja: kako ugasiti požar, dijagnosticirati različita stanja, mobilizirati slomljene udove, zaustaviti krvarenja iz nosa i čak – kako poroditi trudnicu.

Neke obuke stjuardesa teže su nego ispiti na fakultetima

Na primjer, trening programi u kompaniji "Delta Airlines" izuzetno su teški.

U 2016. godini prihvaćeno je samo 1% od 150.000 prijavljenih za Deltin program. Usporedbe radi, stopa prihvaćanja na Sveučilištu Harvard za 2016. godinu iznosila je 5,2%.

Popularni Članci