POZNATI SVI DETALJI OKO GRADNJE Pogledajte kako će se graditi i kako će izgledati Pelješki most!

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Grgo Jelavic/PIXSELL
Do kraja sljedećeg tjedna očekuje se odluka o izvođaču Pelješkog mosta, saznaje Nedjeljni Jutarnji. Evaluacija triju ponuda koje su pristigle u Hrvatske ceste u osnovi je završena, a prema dostupnim informacijama, izbor bi mogao pasti na kineski državni konzorcij China Road and Bridge Corporation u kojem su CCCC Highway Consultants, CCCC Second Highway Engineering i CCCC Second Harbour Engineering.

Konzorcij je predao najjeftiniju ponudu u visini od 2,08 milijardi kuna bez PDV-a. Ta je ponuda pola milijarde kuna niža od zajedničke ponude talijanskoga Astaldija i turske tvrtke Ictas. Treća po vrijednosti je ponuda austrijskoga Strabaga, koja iznosi 2,62 milijarde kuna bez PDV-a. Osim cijenom i ostalim dijelovima ponude, kineski je konzorcij respektabilan i prema svojim referencama. Najpoznatiji su po gradnji mostova, od kojih neki spadaju među najveće u svijetu, te lukama, autocestama, željeznicama itd. U ovom trenutku taj konzorcij u Crnoj Gori gradi izuzetno zahtjevnu autocestu Bar - Boljare, a iskustva crnogorskih vlasti s konzorcijem vrlo su pozitivna.

Iako je riječ o kineskom konzorciju, a projekt gradnje Pelješkog mosta i pristupnih cesta s 85 posto sredstava financira Europska unija, Europska komisija u ovom trenutku nema službenih prigovora na mogući izbor neeuropske kompanije koja bi gradila taj most. Ne očekuje se da bi pritisci iz Bosne i Hercegovine, od SDA i Bakira Izetbegovića, mogli utjecati na to da se ne počne s realizacijom projekta. Zapravo je u ovom trenutku sve na hrvatskim institucijama kako bi, nakon brojnih najava i obećanja o realizaciji povijesnog spajanja hrvatskog teritorija i nakon što su osigurana sredstva, konačno donijele potrebne odluke i počele taj posao. Vremena za čekanje ionako više nema. Osim toga, ovih je dana riješen i problem natječaja za nadzor radova koji će ponovno biti pokrenut.

Kako je nastao projekt Pelješkog mosta, hrvatska će javnost saznati sljedeći tjedan na međunarodnom sajmu investicijskih projekata REXPO 2017., koji će se održati 30. studenoga i 1. prosinca u Zagrebu te okupiti sudionike zainteresirane za razvoj javnih i privatnih investicijskih projekata. Zemlja partner sajma je Velika Britanija, a britanski ulagači REXPO vide kao platformu koja će im omogućiti informiranje o mogućnostima ulaganja u Hrvatsku te ostvarivanje vrijednih kontakata koji bi mogli potaknuti veći investicijski zamah. I DAMAC International, tvrtka sa Srednjeg istoka  koja je vodeći investitor u luksuzne nekretnine, na REXPO dolazi s istim ciljem.

Jedna od glavnih zvijezda sajma bit će Marjan Pipenbaher, glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta. On će prvi put u Hrvatskoj javno prezentirati kako je projektantski nastao Pelješki most. Prezentaciju pod nazivom “Pelješki most - inženjersko remek-djelo” održat će 30. studenoga. Jutarnji je list zahvaljujući gospodinu Pipenbaheru i organizatorima REXPO-a dobio mogućnost predstaviti dijelove ove izuzetno zanimljive prezentacije u kojoj se prvi put javno objavljuje kako će biti građen most, koji su vremenski termini gradnje i ostalo. U razgovoru za Nedjeljni Jutarnji Marjan Pipenbaher uoči dolaska u Zagreb na REXPO detaljno pojašnjava projekt Pelješkog mosta.

Ovo je moje životno djelo. Treće životno djelo… Vijadukt Črni kal, objekti u Izraelu i sad Pelješki most”, govori s ponosom i osmijehom na licu Marjan Pipenbaher, glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta te vlasnik tvrtki Ponting i Pipenbaher Consulting Engineers.

Nakon četiri godine mukotrpna rada s kolegama s Građevinskog fakulteta u Zagrebu završio je svoje novo životno djelo i predao ga naručitelju. Dok se stepenicama penjemo prema njegovu uredu u Slovenskoj Bistrici, odmah nam je jasno na što je najponosniji. Na stepeništu vas prvo dočeka slika vijadukta Črni kal, a pred samim ulazom u ured velika slika budućeg Pelješkog mosta. Pipenbaher je veliki zaljubljenik u Hrvatsku i jednostavno je oduševljen našom obalom, a sada ima čast ostaviti svoj osobni pečat u njezinu krajoliku. “Most se ne smije nametati prirodi. Ne smije narušiti njezin sklad, mirnoću. On se mora u nju uklopiti. Pogledajte njegovu jednostavnost, te čiste linije, transparentnost”, govori zaneseno dok se ispred nas na televizoru vrte slike maketa budućeg mosta. Pipenbaher je posebno očaran noćnom vizurom mosta. “Znate, most je danju muško, a noću nježna žena. Stavljena je diskretna rasvjeta koja i noću naglašava njegovu jednostavnost i nenametljivost.”

Most će Malostonski zaljev preskočiti s pet glavnih raspona, dužine po 285 metara. “To je golema konstrukcija, golema skulptura”, pojašnjava Pipenbaher. Dodaje kako su na početku bile dvije varijante: gredna i ovješena. Na kraju je izbor pao na ovješenu, a za to je uvelike zaslužan pokojni Jure Radić koji je govorio da “most treba biti trajni objekt koji će čovjek s radošću prijeći i s voljom ga pogledati”.

Pipenbaher naglašava kako su u projektiranju mosta imali nekoliko ograničavajućih okolnosti: vjetar, činjenicu da je cijelo područje Malostonskog zaljeva pod okriljem Nature 2000 te financijski okvir. Osim toga, željeli su naglasak staviti na korozivnu zaštitu. Tu je i vrlo zahtjevno temeljenje koje predstavlja dosta velik trošak u ukupnoj cijeni mosta. Kod drugih mostova cijena temeljenja iznosi 25 posto, a kod Pelješkog gotovo 40 posto. Kako bi osigurali trajnost mosta, nisu ugrađivani prigušivači i ležajevi. Temeljenje će se izvesti zabijanjem čeličnih pilona, promjera dva i dužine od 60 do 120 metara. Ukupna širina mosta iznosi 22,5 metara. Prometnu plohu na mostu čine dva kolnika širine po 7,8 metara. Vozna traka širine je 3,5 metara, a zaustavna 2,5 metara. Za zaštitu od udara vjetra bit će postavljena ograda visine 3,2 metra.

Rasponsku konstrukciju predstavlja čelična sandučasta konstrukcija koja će se sastavljati na kopnu i baržama morem dovoziti na određenu lokaciju mosta, podizati dizalicama i zavarivati na već postavljeni dio mosta. Segmenti su dugački 12 i široki 23 metra. U sam most bit će ugrađeno oko 65 tisuća tona željeza i oko 68 tisuća kubika betona. U središnjem dijelu most će biti ovješen na pilone kosim zategama. U zaštitnoj cijevi promjera do 25 centimetara bit će ugrađeno od 55 do 109 čeličnih  strukova. Posebno se vodila briga o održavanju mosta pa će se moći ući i u stupove mosta te penjati stepenicama radi pregledavanja i održavanja. Zbog velikog problema s vjetrom posebna su testiranja provedena u vjetrotunelu u Danskoj. Napravljena je maketa segmenta mosta te je izložena udarima vjetra do 250 kilometara na sat. “Na sve smo mislili”, tvrdi nam Pipenbaher i pojašnjava kako se uopće dogodilo da se našao u poslu projektiranja Pelješkog mosta, piše Jutarnji list

Kako će izgledati Pelješki most, pogledajte OVDJE

Popularni Članci