ODRŽAN SEDMI BUSINESS CAFE: 'Onaj tko nikada nije doživio neuspjeh očito ima veliku manu!' (FOTOGALERIJA)

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: Ivona Butjer
Business Café Dubrovnik, sedmi po redu, održan je danas na temu 'Samo nebo je granica'. Organizatorica i moderatorica događaja Viktorija Knežević tom je prilikom ugostila Zrinku Vlašić direktoricu Air Panonie, privatne zrakoplovne tvrtke sa sjedištem u Osijeku i Andriju Čolaka serijskog poduzetnika, vlasnika poznate franšize Surf’n’Fries i suosnivača startupa Kisha. 

Poduzetnici su na zanimljiv način iznijeli kakav je bio njihov put do uspjeha, što su naučili, koje su greške izbjegli, a koje su ih pak skupo koštale.

Vlašić je o svojoj kompaniji, koja danas organizira i vip letove, kazala kako je započela s radom 1993. godine jer je njenom ocu propala tvrtka s obzirom na to kako su svi avioni bili uništeni, kao i tvrtka u kojoj je radio. 

'U ključnom trenutku je rekao ili će ići vani, ili ostati u Hrvatskoj i baviti se onime čime jedino zna, a to je letenje. Donio je odluku kako će svoj život graditi u Hrvatskoj. Moj otac je godinama branio Osijek od najezde komaraca, a godinama je zaprašivao i poljoprivredne površine. Slavonija je puna usjeva, kao što je poznato. S obzirom na to kako smo odrasli na aerodromu, odlučili smo svoj život posvetiti zrakoplovstvu,' prisjetila se. 

Čolak je kazao kako je projekt Kisha nastao iz Facebook statusa. Inače, riječ je o prvom pametnom kišobranu kojeg kupci, zahvaljujući mobilnoj aplikaciji, ne mogu izgubiti.

'Mi u Rijeci imamo jako puno kiše, više nego u Londonu. Kiša je padala 47 dana zaredom, a ja sam na Facebook stavio status kako treba početi proizvoditi kišobrane. Tako je sve krenulo jer su ljudi počeli komentirati. Dobar prijatelj je napisao komentar – zamisli da napravimo kišobran koji ne možeš izgubiti. meni je to zazvonilo u glavi. Napravili smo aplikaciju i u nekoliko je dana tim bio sastavljen,' izjavio je. 

Dobro poznatu rečenicu kako je put do uspjeha trnovit, kazao je i sam Čolak koji se podsjetio na činjenicu kako mu je franšiza nekoliko puta imala propasti prije nego što je konačno uspjela. 

'I neuspjeh je sastavni dio uspjeha i to je najnormalnije stvar. Konkretno, kod nas u Surf’n’Friesu se dogodio brz rast u jednom trenutku i nismo uspjeli sve to popratiti. U jednom trenutku smo bili na šest strana što nismo mogli istrpjeti i dogodili smo jedan veliki poraz koji nas je koštao toga da smo u jednom trenutku zatvorili cijeli posao. No, samo se treba smiriti i spustiti na zemlju, ne bti previše u oblacima, i pomalo raditi logične poteze. Prije više od dvije godine smo dobili u Americi nagradu za novu generaciju franšiza što je bilo nevjerojatno. Tamo se 80 posto vremena priča o neuspjehu i često se u CV-u navode i neuspjesi jer se smatra kako onaj koji nije doživio neuspjeh ima manu,' izjavio je. Jedan od neuspjeha bio je pokušaj distribuiranja frizerske opreme. Kako kaže, jedna od ključnih razloga propadanja projekta je 'podkapitalizacija', ali i želja da se stvari naprave 'na brzinu'. 

Vlašić je kazala kako njena tvrtka nije imala konkretne neuspjehe zbog čega bi propala, ali kako je za svaki projekt bilo potrebno puno kredita, novca i pregovora. 

'Taman kad bih pomislila kako je sve gotovo, dočekalo bi nas nešto novo poput birokracije, promjene na tržištu, novih sustava. Naime, konstantno moramo učiti, napredovati i ulagati,' kazala je. 

Govoreći u svojim poslovnim neuspjesima, savjetovala je kako ne treba uvijek ići isključivo srcem s obzirom na to kako je priprema poprilično važna. 

'Sjećam se kad smo ulazili u prvi pothvat s jednim našim zrakoplovom. Rekla sam ocu kako nismo istražili tržište, no on je kazao na to kako je njemu srce reklo kako će taj projekt krenuti. I dan, danas žalim što ga tada nisam zaustavila jer bi nam bilo lakše da smo se malo bolje pripremili,' izjavila je. 

No, bez obzira na sav trud koji je potreban i loša iskustva koja su sastavni dio posla, gosti događaja poprilično dobro plivaju u svom poslu, a najavljuju i nove projekte. 

'Već godinu dana pripremam još jedan projekt vezan uz jedrenje.  Nautički turizam je vrlo važan. Svako ljeto idem jedriti i najčešće dovlačim internacionalnu ekipu u Hrvatsku. Primijetili smo kako ima jako puno gostiju, no postoji problem oko transfernih vezova gdje u poslijepodnevnim satima ljudi gledaju kako će se vezati na nekakvu bovu kako bi je imali da ne moraju biti na sidru. Tako se gubi pola dana pa ovog ljeta lansiramo novi projekt koji će biti vrlo jednostavan koncept gdje će se moći rezervirati transferni vez putem aplikacije,' kazao je Čolak. 

'Air Panonia stalno ima nove projekte. Tu nema kraja jer zrakoplovstvo toliko napreduje da, ako ne pratiš taj korak, ispadaš iz igre. Krajem rujna smo počeli raditi s našim novim zrakoplovom kako bismo pogurali hrvatski turizam odnosno kako bismo turiste iz Dubrovnika, Splita i slično doveli u Slavoniju. Upravo smo u pripremama, nama sezona počinje krajem lipnja i to je ono na čemu radimo. To je onaj period kad se ne spava, ne jede i kad se radi 24 sata dnevno,' izjavila je. 

Kazala je i ponešto o predrasudama koje se vezuju uz njen posao. 

'Ljudi me dosta često pitaju otkud žena u zrakoplovstvu, a zgraža se čak i moja baka. Kaže mi – kud ćeš, sinko, neudata i mlada i dalek svijet. To je jedna od predrasuda. Ženama u zrakoplovstvu je malo teže, ali sve nas je više i držimo se čvrsto,' kazala je. 

I sugovornik, i sugovornica su najveću kritiku uputili na račun birokracije. Svima koji se žele upustiti u poduzetništvo, Vlašić je avjetovala da budu što strpljiviji, a Čolak da ne razmišljaju puno jer se obično 'kod velikog premišljanja stvara strah'. 

Na samom kraju događaja najaktivnijim sudionicima su podijeljene nagrade, a prisutni su mogli pomoći i udruzi 'Crveni nosovi' za koju su se prikupljali prilozi od prodanih karata za event. 

Popularni Članci