POSJETILI SMO 'BOOKERE' U PORTU Jedni drugima su konkurencija, ali kažu da svađe završavaju zagrljajima (FOTO)

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Goran Mratinović
Prodavače brodskih izleta ili „bookere“ najčešće srećemo u Portu. Uvijek nasmijani imaju svoje načine privlačenja pozornosti turista. Kao i uvijek, zatekli smo grupice turista koji s brošurama izleta zainteresirano se naginju nad info pultovima turističkih agencija. Kroz cijelu tu gužvu troje djelatnika je uspjelo izdvojit trenutak vremena i ispričat svoju perspektivu tekuće sezone, gostiju i konkurencije.

Ademir Berganović,  Josipa Živković i Stjepan Herceg su „bookeri“ dugog iskustva u turizmu koji su iznijeli svoje mišljenje o aktualnim pitanjima ove sezone. Prednost tog posla je zadovoljavajuća zarada, a glavna mana jest cjelodnevna interakcija s ljudima iz različitih kultura koja je često naporna ili neugodna.

- Najveća mana ovoga posla je stres na mjestu gdje nas je mnogo i svi zapravo prodajemo jednu te istu stvar, a konkurencija je velika - kaže Josipa.

Najpopularnije ekskurzijske destinacije su Lokrum i Elafiti.

– Azijatima, posebno Korejcima je zanimljiv Lokrum i nudistička plaža jer u njihovoj kulturi toga nema, pomalo su komične njihove reakcije – kroz smijeh se prisjeća Admir.

Svi su oni međusobno konkurencija. Nekad prije je i bilo neprofesionalnih situacija koje su završavale sudskim postupcima, no kažu da danas svađe završavaju zagrljajima olakšanja i pomirenja. Cilj je ipak svima isti, zaraditi i uz to biti fer.

Vrućinu i gužvu toleriraju jer moraju, no ne znači ono i uvijek zaradu jer bez obzira na visok broj dolazaka tijekom turističke sezone, tek mali broj turista će bookirat jedan od izleta jer je veći dio njih niže platežne moći.

Stjepan Herceg kaže da je to i za očekivati.

 – Svi govore da je u Dubrovniku elitni turizam, ali ovo nije to. Radim dvadeset godina u turizmu po Europi, ovdje su samo digli cijene i ništa drugo, a zbog te sramote otišli su bogati gosti. Također, meni dođe neki talijan i pita me gdje on može potrošit pare, a da nije noćni klub. Pa to je bilo u ponoć, to je sramota, noćni život nam je mrtav i ljudima je dosadno. – kaže Herceg.

Josipa Živković, koja je većinu svog života odradila u turizmu primjećuje promjene. Turisti prije nisu ni pitali za cijenu, a kaže da danas je ipak najlakše prodati najjeftiniju jednosatnu panoramu od sedamdeset i pet kuna, a rentanje privatnih barki sa skiperom je gotovo nemoguće.

Česti su i nekulturni gosti za koje „bookeri“ kažu da unatoč tablama prikladnog odijevanja unutar zidina stare gradske jezgre prolaze bez ikakvih sankcija. Josipa je za kraj prokomentirala ideju uniformiranja svih štandova u duhu grada, koji bi svojom prepoznatljivošću privukli turiste što bi rezultiralo efikasnijom prodajom bez neugodnog potezanja gostiju za rukav.

ERNA BURINA

Popularni Članci