OPASNOST PO ŽIVOT ILI PRAKTIČNO PRIJEVOZNO SREDSTVO? Evo kako bi trebali voziti e-romobili na dubrovačkim ulicama

Autor: Aida Čakić Autori fotografija: Grgo Jelavic/PIXSELL
Električni romobili posljednjih godina postali su često srestvo za prijevoz i na našim cestama. Zbog praktičnosti i povoljne cijene omogućavaju brzu i jednostavnu vožnju gradskim prometnicama pa ih neki koriste i kao alternativu u odnosu na automobile ili javni prijevoz.

Romobila je u ponudi sve više, raznih su dimenzija, unaprijeđenih funkcija i poboljšane udobnosti. Najveći problem za vozače predstavlja regulativa jer mnogi gradovi u Europi ne dozvoljavaju prometovanje po pješačkim zonama. U Hrvatskoj električni romobili ne postoje u zakonu, već samo oni klasični dječji za koje u zakonu stoji kako je zabranjeno prometovanje kolnikom. 

U Dubrovniku pak zbog skučene prometne infrastrukture i prilično neravnog terena, vozači romobila su u nepovoljnom položaju. Za komentar o električnim romobilima pitali smo predsjednika udruge Sigurnost u prometu Dubrovnik Denisa Pavelu koji je kazao kako oni imaju i pozitivne i negativne strane.

"Električni romobil se nedavno pojavio kao prijevozno sredstvo na našim cestama, čime je iznenadio i samog zakonodavca jer  po svojim voznim osobinama i karakteristikama nije prepoznat odnosno definiran kao takav u Zakonu. Negativna strana e-romobila je da su jako okretni, razvijaju velike brzine, samim time i jako opasni te bi ih se trebalo prestati gledati kao pješake, već kao neku novu kategoriju prijevoznog sredstva u cestovnom prometu", kazao je Pavela te pojasnio kako prema aktualnim Zakonima vozač romobila se smatra pješakom pa se može kretati samo površinom kojim se kreću pješaci i zabranjena mu je vožnja kolnikom.

"Korisnik navedenog ne mora imati položen vozački ispit, kacigu, a ne mora biti obilježen kada sudjeluje u cestovnom prometu. Sve to je jako loše jer navedeno bi trebalo kategorizirati u vozačkim dozvolama pod kategorije AM ili u drugom slučaju da vrijede pravila kao i za vožnju bicikla", smatra Pavela te predlaže kako bi za e-romobile trebalo uvesti ograničenje brzine i ograničiti njihovo kretanje isključivo na biciklističke staze. Osim toga, dodao je Pavela, trebalo bi uvesti ograničenje brzine i ograničiti njihovo kretanje isključivo na biciklističke staze. 

"Brzina takvih romobila može doseći i preko 30 kilometara na sat, a ovako nije propisana, ali se navodi u Zakonu kako je romobilist dužan kretati se primjerenom brzinom na način da ne ometa ostale građane na cestama i javnim mjestima", smatra Pavela koji se osvrnuo na pojavu električnih romobila u Dubrovniku. 

"Pojavom e-romobila na gradskim prometnicama dobivamo još jednu vrstu alternativnog prijevoza, koji manje zagađuje okoliš, doprinosi smanjenju gužvi. Drugi problem je što iznenadnom pojavom tih vozila u Dubrovniku sama ta cestovna infrastruktura nije prilagođena navedenim vozilima. Naime, idealno bi bilo da postoje biciklističke staze koje bi ujedno uz vozače bicikla koristili i vozači navedenih vozila. Do izgradnje navedenih staza poželjno bi bilo da se vozači navedenih vozila kreću nogostup, brzinom kojom ne ugrožavaju sigurnost pješaka", zaključio je za Dubrovački dnevnik predsjednik Udruge Sigurnost u prometu Dubrovnik Denis Pavela.

Popularni Članci