'PODMEĆETE NAM KUKAVIČJA JAJA' Frcale iskre oko golfa na Srđu i Omble, predstavljena nova trasa brze ceste prema Zračnoj luci (FOTO)

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: Goran Mratinović
Druga ponovna javna rasprava oko Prijedloga Izmjena i dopuna prostornog plana Dubrovačko-neretvanske županije održana je danas u Velikoj gradskoj vijećnici. 

Razlog ove rasprave jesu pristigli prijedlozi Hrvatskih cesta oko izmjene trase cesta kroz Župu i Konavle te Pelješac. Što se tiče trase brze ceste kroz Župu i Konavle prema Zračnoj luci Dubrovnik, te brze ceste kroz Pelješac, drži se kako bi moglo doći do promjena po pitanju vlasničkih odnosa pa je potrebna rasprava, kao i zbog preoblikovanja izdvojene turističke sezone u Veloj Luci. Također, razlog su i smanjenje kapaciteta kruzera koji se smiju usidriti ispred Grada na 1000 putnika, kao i izmještanje vodospreme izvan tvrđave i buffer zone. Tu je još i prijedlog HAKOM-a oko područja na koje su postavljene antene te je revidiran kartografski prikaz elektroničke komunikacijske infrastrukture na području Županije.

PREDSTAVLJENA TRASA CESTE OSOJNIK-ZL DUBROVNIK

Po pitanju brze ceste Osojnik-Zračna luka Dubrovnik, nova varijanta predviđa prolazak brze ceste ispod, a ne poviše gornjih sela kako je to predviđeno prvom varijantom. Prema Prijedlogu, trasa brze ceste od čvora Osojnik na Jadransko-jonskoj autocesti vodi padinom iznad Zatona i Lozice do mosta preko Rijeke dubrovačke, prelazi most, te dalje vodi sjevernim padinama Srđa zaobilazeći Dubrovnik do čvora Dubrovnik - istok na području Šumeta, odakle nastavlja prema Brgatu i dalje iznad naselja Župe dubrovačke prema Zračnoj luci i Konavlima.


U Šumetu se priključuje spojna cesta Dubrovnika na brzu cestu iza Srđa tunelom s tri prometna traka. Državna cesta D8 od mosta Dubrovnik do čvora Ilijina glavica ostaje s dva prometna traka, a od čvora Ilijina Glavica do tunela Srđ za spoj na brzu cestu bi se modernizirala s mogućnošću izgradnje dodatne trake. U Župi dubrovačkoj se razdvajaju dvije varijante. Trasa u varijanta 1. nakon prolaska kroz tunel Parež podiže se strmom padinom iznad gornjih sela Grbavca, Martinovića, Makoše i Buića i trase županijske ceste Ž6243, a varijanta 2. spušta se blažom padinom ispod navedenih sela i trase županijske ceste, a iznad zaselaka Lazine i Zagruda.


Na izlazu iz župske zavale u zoni iznad naselja Petrače i Brašine varijantne trase se spajaju te u zajedničkom koridoru vode iznad naselja padinom Malaštice do čvora Soline . Na čvoru Župa će se povezati područje Župe dubrovačke planiranom spojnom cestom s D8 kod Kupara. Također je planirana spojna cesta sportsko-rekreacijskog centra Golf Srđ i ugostiteljsko-turističkih zona na brzu cestu. Od čvora Soline opet se razdvajaju dvije varijante. Varijanta 1. vodi sjevernije iznad Plata i na lokalitetu Sv. Ivan ulazi u Konavle dugim tunelom između Plata i Zvekovice, te po izlasku iz tunela nakon čvora Cavtat obilazi sjeverno zračnu luku. Varijanta 2. iz čvora Soline Plat spušta se padinom iznad naselja bliže postojećoj državnoj cesti, te u zoni Duboke ljute ulazi u tunel i južnijom trasom od trase u varijanti 1. vodi do čvora Cavtat, gdje se spaja s varijantom 1. i u zajedničkom koridoru vodi do čvora Čilipi.

‘NEMA LOŠEG UTJECAJA NA OKOLIŠ’

“Prostorni plan DNŽ je jedan od najznačajnijih dokumenata. Kad gledamo sve aspekte, predstavlja preduvjet razvoja bilo kojeg segmenta života i rada, od prometa do smještaja gospodarskih zona, kao i vodoopskrbe, energetike i slično. Planiranje sadržaja se odvija u sinergiji za zaštitom kulturne baštine i prirode. Ove su izmjene usklađene sa zakonskim smjernicama. Ove rasprave su jedan od načina kako bismo čuli i glas građana te objasnili određena pitanja,” kazala je uvodno zamjenica župana Žaklina Marević.

“Proces izrade započeo je 2014. godine odlukom o izradi te izmjenom i dopunom 2015. godine nakon presude Visokog upravnog suda. U tom periodu je izrađen nacrt prijedloga plana, potom strateška studija koja je razmatrana na sjednicama Povjerenstva, a upućena je u siječnju 2017 godine u javnu raspravu. Tijekom javne rasprave preko 180 prijedloga je primljeno,” kazali su izrađivači Izmjena i dopuna Plana.

Iz Zavoda za prostorno uređenje, predstavili su Stratešku procjenu utjecaja na okoliš.

“Strateška studija je dopunjena u skladu s prethodno ishođenim odlukama i uvršteni su već spomenuti prijedlozi. Dakle, unesene su dopune s ponovne JR, u skladu s mišljenjima nadležnih tijela. Opis sadržaja je usklađen s Nacrtom prijedloga, dakle dva varijantna rješenja brze ceste Dubrovnik – ZL Dubrovnik, varijante dvije trase brze ceste na Pelješcu. Za niti jednu varijantu nije zaključeno kako imaju značajan negativni utjecaj na okoliš,” kazali su.

 

PITANJA GRAĐANA

Katarina Matović, ‘Spasimo Omblu i njene stanovnike zahtijevala je prekidanje javne rasprave.


“Ovu javnu raspravu možete odmah prekinuti i sazvati novu jer se donosi na brzu cestu Osojnik- ZL; totalno je nejasno je li prolazi kroz Rijeku dubrovačku, na nekim mjestima je ima, a na nekim zaobilazimo. Zašto se ovo zove javna rasprava, ako ne znamo ništa o ovome. Pojasnite mi zašto niste dovoljno odgovoriti na naše prigovore koje smo uputili na prošloj javnoj raspravi, ni što se tiče arheološkog nalazišta u Vilinoj špilji. Spominje li se gdje HE Ombla?’upitala je.

Moderatorica Branka Martinović Vuković kazala je kako su tema izmjene trasa brzih cesta preko Župe dubrovačke i Pelješca, a ne ono što je Matović navela, pa je kazala kako ‘može ići kući ako je došla zbog drugih stvari’. Na to je Matović odgovorila kako ona može ići kući.

Gradska pročelnica Jelena Lončarić kazala je kako su iz Grada nezadovoljni odgovorima na njihove primjedbe.

“Izlazila bih nezadovoljstvo jer smo dali dosta detaljne primjedbe posebno za negativni utjecaj na okoliš oko brze ceste kroz Rijeku dubrovačku. Mi smo naveli to dosta detaljno, a odgovori su općeniti. Stanovnici Rijeke dubrovačke iznad kojih prolazi varijanta 1 će biti ugroženi.

“Ne možemo biti sto posto sigurni u ništa. U kasnijim fazama razvoja projekta, trasa se može pomicati. Mi ovdje ne razgovaramo o nikakvih fiksnim trasama, radi se o istražnim koridorima i trasama,” odgovoreno je.

Županijski vijećnik Marko Mišo Mujan također je kritizirao Prijedlog te kazao je razlog ponovljene rasprave ‘kukavičje jaje od vijadukta na Ombli’.

“Što nas maltretirate ovuda. Već drugi, treći put se radi na isti način, s istom metodologijom. Ja sam napao vijećnike u Županiji jer nisu bili na javnoj raspravi i što tamo nisu ništa rekli. I ja gubim nadu jer je ovo bila prva i zadnja crta obrane, kasnije su politika, novac i škude napravili isto. Kukavičje jaje provlačite na Ombli s tim vijaduktom. Ovo nije korektno, na pitanje se mora odgovoriti. Izgubili smo 250 hektara na Srđu zahvaljujući malverzacijama, a sad se isto događa s Omblom. Hidroelektrana je tu ubačena. Ako se dalje nastavi ovako, ja ću moliti prijatelje u Županijskoj skupštini da ništa ne govore jer nema smisla. Vi niste ponovili raspravu radi Hrvatskih cesta. Taj momenat kada nešto možemo izraziti je ovdje, a raspravu ponavljate isključivo radi vijadukta na Ombli. Ako netko hoće napraviti koridor, neka napravi most,” kazao je Mujan.

Martinović Vuković je kazala kako se ništa nije mijenjalo u Rijeci dubrovačkoj te kako se treba držati teme.

“Prošli put je najveći broj govorio o obuhvatu golfa na Srđu I vijaduktu preko Omble. Mi sada razgovaramo o Orebiću, a ne govorimo o onome što je ljude najviše zanimalo niti su nam dati jasni odgovori. Nije čak ni definirana ta trasa. Barem je bilo 10,15 onih koji se nisu slagali s time da se vijadukt izgradi, a vi ste sada predložili nove varijante. Hoću reći kako sam prošli put pitao zašto se vijadukt treba uopće graditi. Kazali su kako je to radi Zračne luke i Korčule pa sam pitao koliko se minuta na taj način isplati. Moje mišljenje je kako je ovo sve neozbiljno. Potrebno je postaviti pitanje je li potrebno graditi vijadukt uopće. Neozbiljno je da nas se ovako mulja,” kazao je Teo Trosman na što je Martinović Vuković kazala kako to nije predmet današnje rasprave.

Marko Giljača, županijski vijećnik KLGB ‘Srđ je Grad’, osvrnuo se na golf na Srđu, ali i turističke zone.

“Drago je što ste kazali kako su tema samo izmjene i dopune, a to je tako zbog 2010. godine jer kasnije neke stvari koje nisu bile dio izmjena i dopuna su predstavljene kao da jesu pa imamo lokacijsku dozvolu za Srđ. Ove izmjene i dopune su pune kukavičkih jaja. Dogodio se zahtjev za novu zonu Prapratno. Time će se, ako se prihvati, omogućiti izgradnja turističke zone. Kako ste mogli prihvatiti zahtjev koji općenito kaže kako oni pregovaraju s nekim uvaženim investitorom? To je uopćeno. Treće kukavičje jaje je izgradnja apartmanskog naselja na Srđu. Pred vas, županijske vijećnike, u prosincu će prvi put doći 310 hektara, dakle izmjene i dopune iz 2010. godine. Pred njih će se stavljati odgovornost da dignu ruku za 310 hektara i omogućiti jednoj tvrtki koja će prijeći na plan B, tj. da će tražiti odštetu, a gore neće napraviti ništa. Godinama imaju potrebe dozvole, ali nisu napravili ništa. 

Stanovnik mjesnog odbora Komolac je kazao kako u prostornom planu, po pitanju brze ceste kroz Župu dubrovačku, postoje tri varijante, a izmjene i dopune plana nude dvije varijante. Županijska pročelnica Marina Oreb je odgovorila kako je od konzervatora zatraženo da se ta trasa ne planira. 

Nevenka Đirić iz Prava na zavičaj je upozorila na još jedno, kako kaže, kukavičje jaje.

“Javila sam se zbog kukavičjih jaja. Moje područje je dovedeno u situaciju jer je tamo bila predviđena vjetroelektrana, a onda je promijenjeno u centar za otpad jer nije napravljena hidrogeološka studija.. Je li se mogla prepustiti prenamjena prostora u kojem se izričito dira Općinu Dubrovačko-primorje?”, upitala je.  

Popularni Članci