ORGANIZATORI FESTIVALA NA ORSULI 'Tragedija je da dubrovački gimnazijalci slušaju narodnjake'

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Goran Mratinović
S organizatorima spektakularnog world music festivala na Orsuli porazgovarali smo o zahtjevima organizacije koncerata takvog tipa, muzičkoj edukaciji mladih i drugim zanimljivim temama

Dubrovnik nikad nije imao veći glazbeni spektakl s toliko sjajnih inozemnih imena od festivala koji će se ovo ljeto održati na Orsuli. Tako će Dubrovčani u svom susjedstvu imati priliku čuti fenomenalne svjetske izvođače, kakvi do sada nisu dolazili u Grad, poput Bebel Gilberto, Femija Kutija, Keziah Jonesa, Jose Enrique Morentea i ostalih sjajnih glazbenika world musica, muzičkog žanra, koji se najbolje stapa s predivnom pozornicom parka Orsula.

Za ovaj veliki spektakl najzaslužniji su koautor festivalskog programa Antonio Bratoš, pokretač projekta Festivala Orsula Andro Vidak, te ravnatelj Rezervata Lokrum Mario Tevšić. Vidak za Dubrovački dnevnik kaže kako je ovogodišnji program na jednoj jako visokoj i ozbiljnoj razini.

-Naravno, takva razina ne bi bila moguća bez Rezervata Lokrum, koji je financijski podržao program želeći obogatiti kulturno-turističku ponudu Dubrovnika. Važno je da se na Orsuli svake godine svira, kako se taj prostor ne bi prenamijenio u neke druge svrhe. Ovoga puta našla se sjajna ekipa, koja je zajedno disala za ovaj projekt, koji ponavljam ne bi bio moguć bez financijske potpore Rezervata Lokrum – istaknuo je Vidak dodavši da se u Dubrovniku bolje od ovoga ne može organizirati, jer bi to bilo financijski totalno neisplativo.

-Recimo Stinga ili Nick Cavea je gotovo nemoguće dovesti, jer prvo gdje bi oni svirali. Možda jedino na stadionu u Lapadu, ali to je svejedno veliki zalogaj – mišljenja je Vidak.

S njim se slaže Bratoš, koji kaže da je dobra formula dovesti na koncert starijeg poznatog izvođača.

-On je magnet za publiku, a ne košta puno kao mlađe zvijezde. Moram ovdje naglasiti kako nimalo nije lako dovesti renomiranog izvođača, zato pozivam dubrovačku javnost da dođu ovo ljeto na Orsulu, jer će dolascima na ovakva događanja, podupirati daljnje festivale u budućnosti. Nekome će karta možda izgledati skupa, ali ne može biti jeftinija, jer oko ovakve organizacije ima poprilično troška. Opet uspoređujući s Europom, ulaznice neće biti toliko skupe – kaže Bratoš dodajući da nam ne smije otkriti koliko košta nastup Bebel Gilberto ili Keziah Jonesa, jer je to poslovna tajna.

-Ali možemo kazati koliki je sveukupni budžet festivala – ubacuje se Tevšić u razgovor – Ukupno ćemo za honorare sve skupa platiti 650 tisuća kuna, plus na to produkcija i smještaj, koji će se pokriti od naših sponzora. Da njih nema to bi nas još izašlo oko 100-150 tisuća kuna, tako da možemo kazati da su ukupni troškovi organizacije ovakvog festivala oko 800 tisuća kuna. Moram naglasiti da organizatorima koncerata u Hrvatskoj sa stranim izvođačima nije financijski lako, jer su oni jedini koji plaćaju PDV. Stranci na svoje honorare ga ne plaćaju – objašnjava Tevšić.

Pitamo organizatore zašto su se odlučili na world music festival, a ne primjerice neki rock festival.

-Ispalo je poprilično slučajno. Na početku nismo mislili da će cijeli program biti takav, ali je nekako otišlo u tom smjeru. Nije nam nimalo žao, jer mi takvu glazbu jako volimo, a osim toga nijedna glazba ne spaja toliko različite kulture poput world musica. Mi smo turistička destinacija, i svaki gost koji dođe na Orsulu, bez obzira odakle je, osjetit će tu emociju i pozitivnu vibru, bilo kojeg world music izvođača. Orsula je zaista sjajno mjesto za ovakav tip glazbe, prirodno se nadovezuju – ističu Vidak i Bratoš.

Ove godine bit će jako malo glazbenika iz Hrvatske i regije.

-Većina ih je bila na Orsuli, ispucali smo njihova gostovanja. Nisu oni ni tako jeftini, traže po 50 tisuća kuna honorara, a neki poznatiji poput Gibonnija još više. Da postoji neki mladi perspektivni bend, doveli bismo ga – kaže nam Vidak.

Organizatori ističu koja je najvažnija misija Orsule.

-Mi moramo razvijati kulturno-umjetnički ukus Dubrovčana. Moramo educirati mlade da će na koncertu na Orsuli doživjeti znatno veću emociju nego u Amora na narodnjacima. Nažalost, ne znam točno zbog kojeg razloga, mladi već godinama tamo doživljavaju emocije, umjesto na nekim drugim mjestima – govori nam Tevšić.

-Edukacija mladih je strašno važna – slaže se Vidak – moram citirati Iva Kara-Pešića, koji je kazao kad je došao na Orsulu: „Park je oblikovan na način, da će kao takav oblikovati ljude“. Ako mladima pokažeš što je to afro-beat, to je kao da si ga stavio u prvi razred osnovne škole. Educirao si ga u pravom smjeru. Tragedija je da u gimnaziji, koja bi trebala biti intelektualna tvrđava, a koju pohađa moj mali, njegovi kolege svi odreda slušaju narodnjake. Imaju u mobitelima hrpe foldera s narodnjacima, a na maturalnom putovanju im se samo to vrtjelo.

-Ako je gimnazija mjesto gdje se slušaju narodnjaci – nadovezuje se Tevšić – onda je problem u nama starijima, problem je što im nismo pokazali da postoji nešto drugo, nema kvalitetne edukacije. Možda na satovima na glazbenom u gimnaziji treba puštati world music, umjesto Bacha. Do Bacha ćeš prije ili kasnije sam doći, a do world musica nećeš, ako ti ga netko ne pokaže.

Zanimljiva je i reakcija ovogodišnjih izvođača na mjesto gdje će nastupati.

-U početku su se neki nećkali oko dolaska zbog drugih planova, ali kada im pokažeš pozornicu gdje će svirati, oduševe se. Keziah Jones uopće nije mislio ići na turneju, jer priprema novi album, ali će doći u Dubrovnik. Bilo je komplikacija i oko dolaska Femija Kutija, ali prevagnula je njihova želja za dolaskom nakon što su vidjeli pozornicu – kaže Bratoš.

A Orsula je zasigurno jedna od najspektakularnijih svjetskih pozornica, upravo na nestvarnom toponimu, klisuri nad predivnim Jadranskim morem, Lokrumom i zidinama Dubrovnika. Idealno mjesto za fenomenalan festival world musica s eminentnim imenima, itekako poznatim u svjetskim razmjerima.

Dubrovnik nikada nije imao ovako kvalitetan glazbeni festival. Nadamo se da je to samo početak jedne lijepe, duge priče. Stoga, jedva čekamo da krenu prvi taktovi na Orsuli, mjestu koje je oblikovano tako da oblikuje ljude.

Maro Marušić