INTERVJU S OMILJENIM DUBROVAČKIM VODIČEM: Turisti znaju pitati tko je Mr. Barok i jesmo li još dio Rusije

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: Ivan Vuković, privatni album
S razvojem filmskog turizma u Dubrovniku otvorile su se nove ideje i mogućnosti koje su iskoristili dosjetljivi inovatori i poduzetnici, a jedan od njih svakako je i Ivan Vuković 'Vuka'. Za njegove 'Game of Thrones' ture malo tko još nije čuo, a izjave o popularnosti serije i biznisu koji je pokrenuo davao je i za prestižne inozemne medije. 
Inače, Vuković je svoj turistički obrt pokrenuo 2006. godine, ima i svoju stranicu Dubrovnik Tourist Guides, a sve to u suradnji sa svojom sestrom koja govori nekoliko stranih jezika. Uz njih, kako kaže, postoji još nekoliko kolega 'za koje može dati ruku u vatru i koji mu neće reći – danas sam se dogovorio za kupanje pa ne mogu'. Kroz smijeh kaže – kupanje ne postoji kad se krene raditi od 1. travnja do 1. studenog. 
Tek kad prođe sezona Vuković odmara, a u tom dijelu godine obično putuje. Tako je posjetio preko 80 zemalja, a sada je krenuo i na Island koji bilježi ogromne pozitivne turističke rezultate prvenstveno zbog snimanja serije 'Game of Thrones', stoga je, uz prirodne ljepote, poželio vidjeti i set. Tim putovanjem, Vuković će zaokružiti svoje posjete svim 'Game of Thrones' destinacijama. 
Prije nekoliko godina ste pokrenuli svoj vlastiti biznis, danas vodite 'Game of Thrones' turističke ture u kojima posjetitelji mogu razgledati lokacije na kojima se snimala serija, ali i 'Star Wars' ture. 
- Prije više od 10 godina sam pokrenuo turističko vođenje, svoj vlastiti biznis koji sam profilirao kroz godine; od nekih specijaliziranih tura, pregleda Grada, a u posljednjih pet godina sam počeo razvijati ture koje se tiču filmskog turizma što je poprilično zastupljeno u svijetu. Nama je to velika reklama, a gostima poticaj kako bi došli. Uvijek kad dolaze parovi ili grupice ljudi u Grad, jednu polovicu zanima povijest, a drugu film pa im se može ponuditi i povijesni, al i filmski proizvod. Ekipa je obično opuštenija i volim kad mladi dolaze s obzirom na to kako preko društvenih mreža dijele svoja iskustva, fotografije, oduševljenja, a preko interneta se vijesti brzo šire. To je jedna odlična reklama za Hrvatsku. 
Kako ste došli na ideju oko vođenja tura vezanih uz film? Počelo je s 'Game of Thronesom', nastavilo se sa 'Star Warsom'. 
- Dosta sam putovao i vidio sam kako ljudi na jednom ili dva projekta koji su bitno manji od naših zasnivaju velike biznise u kojima postoji veliki protok ljudi, a svojom ponudom intrigiraju konzumente. Kad nam je došao 'Game of Thrones', 'Star Wars', 'Knightfall', a sada i 'Robin Hood', shvatio sam kako je moguće sve to ponuditi ljudima. Postoje oni koji imaju afinitete prema 'Game of Thronesu', drugi prema 'Star Warsu'. Različita je publika, no mi smo im odlučili sve to ponuditi, da bi doživjeli Dubrovnik iz jednog drugog kuta, a posebno 'Game of Thrones' lokacije koje se prelijepe i ponekad su bolji izbor od gužvanja s nekom hrpom turista. Ona nude mogućnost gostima da pobjegnu na Gradac, Belvedere, Lovrijenac, tako da dobiju određeni dojam kako su po Gradu s 'lokalcem' i kako su i oni sastavni dio svega toga. 
Sad ste spomenuli različite afinitete različitih gostiju. Kakav je profil onih gledaju 'Game of Thrones', a kakav onih koji preferiraju 'Star Wars'?
- Ekipa koja dolazi na 'Game of Thrones' ture je ekipa u dobi od 15 do 85 godina. Nekad ne bih mogao vjerovati kad bih upoznao ljude od 75 godina koji tvrde kako su fanovi, kako su gledali seriju, čitali knjige i kako žele na turu, uz to da im se ispriča i dio o povijesti Grada. To je lako ukomponirati jer 'Game of Thrones' sa svojom tematikom ima dosta veze i sa stvarnom poviješću. Po pitanju 'Star Warsa' ćemo imati nešto jasniju sliku kad izađe film, ali njih je nešto manje nego na 'Game of Thrones' turama. Nije isti profil ljudi. Međutim, kad im kažem da se ovdje snimao 'Star Wars', uglavnom prokomentiraju kako je Dubrovnik pravi set za filmsku industriju što bismo mi trebali iskoristiti. 
Odakle dolaze gosti koji se odlučuju na 'Game of Thrones' ture?
- Najviše su to Amerikanci, potom Kanađani, Skandinavci, Britanci, Irci, Australci i Novozelanđani. Obično se znamo šaliti kako Hrvati, Portugalci, Talijani i svi oni koji žive na Mediteranu radije piju vino i leže na plaži nego gledaju neku kompleksnu seriju kao 'Game of Thrones'. Da bi osoba nju gledala, treba biti fokusirana, ne može raditi tri posla jer neće znati tko je kome otac, a tko kome majka. 
Na konferenciji za medije povodom početka snimanja 'Robin Hooda' u Dubrovniku ministar Gari Cappelli je kazao kako se broj turista iz Amerike u Hrvatskoj povećao tri puta u posljednje vrijeme, a za takav skok vjeruje kako je zaslužan upravo filmski turizam. Osim toga, lani je po prvi put u Dubrovniku broj mladih gostiju nadmašio broj gostiju od 60 i više godina. Mislite li da razvoj filmskog turizma ima utjecaja na te pozitivne brojke? 
- Ministar turizma bi po nekim projekcijama trebao znati kako Amerikanac prati trendove tako da smo mi njima dosad na neki način bili iza željezne zavjese. Kad je Amerikanac krenuo otkrivati Prag, Bratislavu, Beč i Budimpeštu, onda su počeli stizati i kod nas, ali naravno da je 'Game of Thrones' tu odigrao svoju ulogu, da se vidi koliko je Dubrovnik lijep jer Amerikanac misli kako je Dubrovnik maketa i kako on postoji samo na setu. No, netko tko je radio marketing je ciljao na taj dio Europe. Oni prate najnovije vijesti i vole doći u zemlju u koja je 'terror free'. Dakle, ne događaju se teroristički napadi kao u Francuskoj ili Turskoj tako da su oni i zbog toga počeli dolaziti. Mladi Australci i Novozelanđani od svoje Vlade dobivaju novac za 'overseas experience', kako se to zove. Naši ljudi ponekad za njih misle da su 'divljaci', no kad dođete u Australiju i Novi Zeland, vidite kakav je to mentalitet ljudi. Rijetko koji Hrvat bi mogao uspjeti tamo jer se oni natječu. Njima je posao natjecanje i jako su profesionalni kad krenu u nešto. Kad osobno odem na neku turu, ljudi koji to rade mi točno znaju reći neki detalj vezan uz njihovu povijest kad im postavim pitanje, neće zamuckivati. Što se Dubrovnika tiče, sad kad imamo tu reklamu preko filmova, onda je treba što više iskoristiti. 
Nabrojili ste nekoliko faktora koji su vjerojatni uzroci tih pozitivnih rezultata, no smatrate li konkretno kako je razvoj filmskog turizma na neki način na njih utjecao?
- Filmska industrija je sigurno utjecala na pozitivne turističke brojke u Hrvatskoj. Žene divljaju za Jamie Dornanom. Muškarci za njim i nisu posebno ludi, ali Jamie Dornan ima takvu popularnost da je to nemoguće izmjeriti. Njegov dolazak u Hrvatsku može potaknuti ljude da dođu. Također, oni kao da 'gađaju' kad će izdavati filmove i kad će snimati jer ljudi u ovim periodima obično odlučuju kad će ići na putovanje. 'Star Wars' izlazi u prosincu, 'Robin Hood' u ožujku dogodine, to su ti periodi u godini kad se ljudi odlučuju gdje će otputovati. 
Međutim, Dubrovnik bi trebao biti malo bolje prometno povezan. Vratio sam se s Balija gdje van sezone, koja je izrazito kišna, postoji 50 direktnih, internacionalnih letova dnevno. Ljudima koji često putuju se ne da zamarati nego žele iskoristiti vikend, a u Hrvatsku je nešto teže doletjeti u nekim periodima u godini. Dubrovnik odnosno Split bi trebalo malo bolje povezati s drugim destinacijama jer imamo savršeno vrijeme, znači 280 do 300 sunčanih dana u godini. Turizam u Dubrovniku ne počinje s Uskrsom. Uskrs je gostima nebitan, njima je bitno kad lete avioni. 
Kazali ste kako pojedini gosti nemaju pravu predodžbu o Dubrovniku, doživljavaju ga kao nekakvu maketu. Jeste li doživjeli neku anegdotu, jesu li vam gosti znali postavljati čudna pitanja?
- Teško je ljudima, posebno onima koji nisu iz Europe, objasniti Rimljane, Turke i Grke jer to im je često poput znanstvene fantastike. Posebno stilovi! Amerikancima je teško objasniti renesansu i barok. Sestru mi je jedan gost pitao: 'Tko je gospodin Barok?' On ne zna je li to prezime ili stil gradnje. Više puta su nas pitali jesmo li još uvijek dio Rusije. Kao što sam rekao, kao da je postojala nekakva željezna zavjesa i kao da je sve istočno od te zavjese Rusija. Onda im pojasnim kako moraju proći kroz Bosnu, Srbiju, Rumunjsku i onda tek idu prema iskočnim zemljama i u Rusiju. Tada shvate kako i nije to baš tako blizu. U sitnim crtama im pojasnim gdje se nalazimo geografski. Oni čuju kako je Hrvatska na Balkanu i, ma koliko mi bježali od toga, geografski jesmo na Balkanu. Na zapadnom, ali ipak Balkanu. Stavljaju nas u rang s Poljskom i Češkom, a iz svega toga iskače jedna Istra i jedan Dubrovnik. U posljednje vrijeme se stalno govori kako se turizam razvija i u Zagrebu. Međutim, 'boom' se dogodio u Dubrovniku pa su se ti gosti preko Plitvica znali dovesti do Zagreba. Nije da su oni napravili neki poseban potez. Stoga, sve što se bude snimalo ovdje, to će Amerikanac ili Britanac marketinški pogurati, oni mogu sve prodati. 
Pričali smo o marketingu, o tome kako Dubrovnik treba biti bolje povezan zbog gostiju koji bi došli i izvan špice sezone...
-Ali i o ljudima koji bi otišli iz Dubrovnika, a da nije špica sezone. Osobno mi se puno teže i skuplje vratiti u Hrvatsku i skuplje mi se vratiti iz Zagreba u Dubrovnik nego da letim bilo gdje po svijetu, taj monopol je abnormalan. Gostima se zna reći ako u Dubrovnik žele doći tijekom zime da lete na Podgoricu. 80 posto ljudi koje znam leti iz Podgorice jer je povezana s cijelom Europom direktnim letom za sitne pare. Šteta za Dubrovnik. 
Puno ste putovali i obišli ste destinacije u kojima je razvijen filmski turizam. U čemu se Dubrovnik razlikuje od tih destinacija? Spomenuli ste kako bi Dubrovnik trebao biti bolje povezan. Što bismo još trebali naučiti? Koliko je Dubrovnik iskoristio svoje mogućnosti po pitanju filmskog turizma?
-Mi smo pokušali prodavati različite ture, od okolice, do zaleđa, no ljudi nisu baš bili zainteresirani. Ovisno o  tome što traže stvaramo ponudu. Obišao sam sve svjetske 'Game of Thrones' lokacije i mogu reći kako mnogi od njih to uopće nisu iskoristili. Dubrovnik je bio te sreće što je postao 'King's Landing' u drugoj sezoni i posljednjih godina svi znaju za 'King's Landing' i 'Game of Thrones', a te pojmove vezuju uz Dubrovnik. 'Game of Thrones' je sniman u Španjolskoj, ali i na Malti, no takve turističke ture nisu zaživjele. Ne iskorištavaju te mogućnosti u tolikoj mjeri koliko smo mi to iskoristili. Osim toga, najbolje smo od strane HBO-a izreklamirani, a zahvaljujući Dubrovniku počeo se reklamirati i Split u tom kontekstu pa ljudi koji dođu u Dubrovnik, pođu i u Split kako bi obišli lokacije. Onda se zaljube u taj grad jer vide da tu ima i neke druge kulture, osim 'Game of Thronesa'. To je uvijek mlađa ekipa koja je usko vezana uz internet i društvene mreže, a njihove objave i podijeljena iskustva su najbolja reklama. 
U Gradu se snima 'Robin Hood'. Mogu li se u skorije vrijeme očekivati turističke ture povezane s tim filmom?
- Fotografirali smo neke stvari sa seta i siguran sam da će određeni ljudi, zbog oba Jamiea (op.a glumci Jamie Foxx i Jamie Dornan) htjeti vidjeti kako je taj set izgledao. No, nisam siguran koliko je 'Robin Hood' zanimljiv ljudima. To je skup projekt, ali ne znam koliku bazu fanova ima. Za 'Star Wars' znamo. Za 'Game of Thrones' smo se iznenadili. U početku smo se bojali da bi to mogao biti debakl, sada u šali znamo reći kako je to prava sekta ljudi. Što se tiče 'Robin Hooda', mislim da bi Dubrovnik mogao biti dosta realno prikazan jer nije riječ o znanstvenoj fantastici i siguran sam da će film biti dobra reklama za Grad. Više ćemo znati iduće sezone, kad vidimo koliko gosti prate 'Robin Hooda', a za Dornana sigurno znaju. 
Znači, Jamie Dornan je dosta popularan među gostima. 
-Jako popularan, posebno među Amerikancima. Sve što objavimo, a da ima veze s njim, preko 50 tisuća ljudi vidi. Ugodno sam se iznenadio. Znao sam da je popularan, ali nisam znao da je popularan u tolikoj mjeri. Nekada nismo ni svjesni koliko pozitivno utječe na turizam kad u Grad dođe neki celebrity. On je jedan od najpopraćenijih celebrityja u Gradu, u posljednjih 10- ak godina tako da: 'Hvala ti na dolasku, Jamie!' 
Iako je riječ o dosta pozitivnoj priči, našla se nekolicina ljudi koja je poprilično kritizirala snimanje 'Robin Hooda' u Dubrovniku i postavljanje kulisa. Koji je to sindrom? 
-Mi imamo dosta čudnih sindroma obzirom kako živimo od turizma, a nitko nam nije ugodio. Svaki dan sam na Stradunu i vidim uglavnom 30-ak istih ljudi. Ljudi koji ne dolaze u Grad i kojima je Stradun usputna stanica su se našli prozivati i pričaju o tome kako će nam uništiti Grad s konstrukcijom. Znaju reći kako Dubrovniku 'Robin Hood' nije nikakva reklama, međutim nisu stručni da komentiraju je li to reklama ili ne, jer ima ljudi koji se time bave i znaju kolika je to promocija Dubrovniku. Zimi ljudima treba dati šansu da snimaju, da promoviraju Mercedese, Nissane... Imamo odlično vrijeme, letovi nam trebaju. Imamo mi neke svoje predrasude kako low cost kompanije dovode low cost ljude što nije točno jer meni je s low cost kompanijom dolazio predsjednik Manchester Uniteda, novinari, jer im je bitno iz jedne u drugu destinaciju doći direktno.
Neke stvari moramo promijeniti u mentalnom sklopu. Meni je također Grad predivan zimi, još je ljepši, ali mi je čudno kako ljudi pljuju po Gradu u kojem žive i po onome što nas hrani. Ljudi kritiziraju kruzere zbog gužvi, a u Dubrovniku od jednog do drugog mjesta dođeš za 10-ak minuta. Na Baltiku će ti trebati tri sata zbog gužvi s kruzera da prijeđeš puno manje relacije. Pa ipak, tamo se nikada neće čuti da stanovnici kažu kako imaju previše gostiju s kruzera. Mi ćemo uvijek napraviti problem. Po pitanju cruise turizma, istraživanja su pokazala kako će se 20 posto ljudi vratiti u destinaciju koja im se svidi. Ako se od milijun putnika 200 tisuća njih vrati, to onda i nije baš neka mala brojka. Ljudi ovdje obično misle kako takvi gosti samo kupe sladoled i prošetaju preko Straduna, no ako malo bolje pogledaju vidjet će da i ti gosti sjede u kafićima, idu po zidinama i jedu u restoranima. Ne znam što se to događa s nama, ali vidjevši više od pola svijeta, mislim kako imamo najbolju kvalitetu života. Ni s kim se ne bih mijenjao. Za onoliko koliko radimo, gdje živimo i koliko imamo, ja se ne bih ni s kim na ovom svijetu mijenjao. 
Pokrenuli ste svoj biznis. To je očito puno lakše u Dubrovniku nego u ostatku Hrvatske. Što čovjek treba imati u sebi da bi pokrenuo nešto svoje, koji se 'kliker' kod vas dogodio? 
- Sestra ima svoj privatni biznis. Treba biti dovoljno hrabar, imati svoje ideje koje možeš ponuditi. Malo je to teže ponuditi po Dubrovniku jer ljudi obično misle da te tvoje ideje nigdje ne bi prošle, ali iz svog iskustva i putovanja sam znao da one imaju plodno tlo. Ljudi u Dubrovniku su skeptični kad su u pitanju promjene. Međutim, ja sam krenuo i svake godine se obim posla sve više povećava. Sretan sam što imam normalne kolege s kojima mogu surađivati. Imam priliku i putovati i to me poprilično obogatilo jer su putovanja 90 posto iskustva. Vidio sam i upoznao dosta ljudi, vidio brojne ideje i shvatio kako to sve funkcionira. Kad to sve vidiš, onda to možeš primijeniti i na svoj posao. Drago mi je što svojim gostima mogu reći kako sam bio u njihovoj zemlji jer onda lakše radim usporedbu. Kad im pričam o dubrovačkoj povijesti, onda mogu pronaći neku poveznicu s njihovom zemljom. Mislim da je dosta pamtljivije kad im se to prezentira na takav način ili kroz neku anegdotu, nego ih 'ubijati' godinama. Radi u Dubrovniku, putuj po svijetu i onda ćeš biti sretan što si se rodio, odgojio i što živiš u Dubrovniku. Gdje god da pođeš, u to ćeš se brzo uvjeriti. Svima sam poručio: 'Možete njorgati, ali ovo vam je kao da vam je netko dao komadić raja'. 

Popularni Članci